Salget af elbiler svigter

På syv måneder er der kun solgt 280 elbiler. Regeringen vil gøre det dyrere at eje dieseldrevne køretøjer.

Foto: Lars Skov
02022012 Hillerød, Renault, EZ elbil, Tangholm, Better Place, prøvetur
  Foto: Lars Skov
02022012 Hillerød, Renault, EZ elbil, Tangholm, Better Place, prøvetur Foto: Lars Skov © Lars Skov

Danskerne står langt fra i kø for at få fingrene i en afgiftsfri elbil. I årets første syv måneder er der blot solgt 280 elbiler trods forventninger om et 2012-salg på op mod 5000, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Til gengæld er der solgt knap 101.000 nye diesel- og benzindrevne personbiler, viser tal fra bilbranchen. Det ringe salg får dog ikke regeringen til at vende elbilerne ryggen.

Tværtimod vil man med den nye skattereform lade landets 565.000 ejere af dieselbiler betale ekstra 730 millioner kroner om året ved at gøre det dyrere at eje dieselbiler. Pengene skal sende flere elbiler ud på vejene.

– Regeringen ønsker at øge udbredelsen af elbiler. Derfor forlænges afgiftsfritagelsen for elbiler frem til og med 2015, lyder forklaringen på regningen, der i gennemsnit løber op i cirka 1300 kroner om året for en dieselbil.

Forenede Danske Motorejere (FDM) kalder det tåbeligt, at regeringen vil straffe bilejere, der mindsker CO2-udledningen, for at understøtte et skrantende salg af elbiler.

– Afgiften modarbejder hele klimaproblematikken. Og selv om man pakker afgiften ind i grønt papir, er det tydeligt, at det ikke handler om miljø, men om at få penge i kassen, siger Torben Kudsk, chefkonsulent i FDM, til Jyllands-Posten.