Så er Egedal Kommune kommet på Facebook

Egedal Kommune er gået på Facebook med en mission om at vise en ny side af kommunen

Teknisk set tager det måske kun 5 minutter at oprette en side på Facebook.

Alligevel har Egedal Kommune valgt at forberede sig godt og grundigt inden lanceringen af den nye Facebook-side, der gik i luften i denne uge.

"Vi har gjort os ekstra umage med siden, fordi vi ønsker at den skal vise en ny side af kommunen, hvor vi blandt andet kan give borgerne korte svar inden for 24 timer, udveksle aktuelle informationer og fortælle om alt det, der sker i Egedal. Det kræver en gennemtænkt strategi, hvor der er taget stilling til, hvad vi vil og ikke vil med den nye kommunikationskanal," forklarer Facebook-projektets leder Frederik Roed.

"Vi vil eksempelvis gerne styrke fællesskabet med borgerne gennem dialog og ved at dele synspunkter og forslag til forbedringer i kommunen, men siden er ikke til politik og sagsbehandling," siger han

Bag den nye side står et Facebook-team bestående af syv redaktører, fagfolk fra alle centre og en håndfuld medarbejdere fra Borgerservice, der hver dag vil kunne svare på enkle spørgsmål inden for 24 timer – eller give et mere uddybende svar inden for nogle dage.

"En af fordelene ved et socialt medie som Facebook er, at vi på kort tid kan nå mange mennesker på en gang. Det gælder også i vores svar på borgernes spørgsmål, hvor vi ikke bare giver et svar til familiefaren i Smørum, der stillede spørgsmålet om snerydningen, men også til alle dem, der læser med. Det gør Facebook til et hurtigt og effektivt medie," siger Frederik Roed.

Selvom Egedal Kommunes Facebook-side kun har været offentlig i få døgn, bliver den allerede fulgt af over 700 brugere. Det første videoopslag på siden, hvor Facebook-teamet fortæller om idéen med siden, er foreløbigt blevet set af over 4.000 mennesker.

Pressemeddelelse