
Måske der er blevet lyttet til Dansk Folkepartis folketingsmedlemmer på Vestegnen. Det er i hvert fald en kendsgerning, at Dansk Folkeparti i Folketinget sagde nej til et forslag om at opgive de areal-reservationer, som er fundamentet for en kommende ring-motorvej fra Køge til Nordsjælland – den såkaldte Ring 5. Folketingsmedlem Kenneth Kristensen Berth (DF), der er valgt på Vestegnen, har tidligere kaldt det »uklogt« at droppe muligheden for en ny ringmotorvej.
Dermed er flertallet smuldret for et forslag, som Konservative, Radikale og Enhedslisten havde stillet i Folketinget. Forslaget gik på at ophæve de areal-reservationer, som har eksisteret i årtier for at kunne realisere motorvejsprojektet. Var forslaget blevet gennemført, havde det i realiteten betydet et farvel til Ring 5-projektet.
Tværgående motorvej
I korte træk handler det om, at de nuværende motorveje på Vestegnen, der er blandt de mest trafikerede i landet, i meget høj grad bruges til ren transit-trafik. Fx kører rigtig mange person- og lastbiler ind ad Køge Bugt motorvejen eller Holbækmotorvejen og videre ad Motorring 3 for at komme til Nordsjælland – og måske fortsætte op gennem Sverige via færgen fra Helsingør.
Idéen med en Ring 5 er at skabe en tværgående motorvej, som kan lede transit-trafikken uden om de belastede motorveje på Vestegnen. Det har hele tiden været målet, at en ringmotorvej skulle give en markant aflastning af blandt andet Køge Bugt motorvejen og Motorring 3.
Og det er ikke nogen ny idé. Den har været på tegnebrættet i årtier, og i dag er der udlagt arealer, så motorvejen kan anlægges. Arealerne har været reserveret siden 1973.
Flere nordsjællandske borgmestre – og altså flere partier i Folketinget – vil have lagt hele Ring 5 projektet ned. Dels fordi motorvejen vil gennemskære store naturområder, dels fordi de reserverede arealer skaber bindinger i forhold til både beboere og planlægning i det nordsjællandske.
Uenig med partifæller
Forslaget om at droppe Ring 5-motorvejen møder ikke ligefrem klapsalver på Vestegnen.
Heller ikke hos Michael Ziegler, der er konservativ borgmester i Høje-Taastrup Kommune og desuden er næstformand i sit parti. Han er ærgerlig over, at hans parti i Folketinget har været med at stille forslag om at droppe projektet:
»Jeg har ikke ændret mening om Ring 5-motorvejen. Jeg mener det samme, som jeg hele tiden har ment, nemlig at Ring 5 er nødvendig,« siger Michael Ziegler.
»Det er den konservative folketingsgruppe, der har taget beslutningen, om at være med til at stille forslaget om at droppe Ring 5, og det er jeg ærgerlig over,« tilføjer Michael Ziegler.
Høje-Taastrups borgmester går i denne sag lodret imod partifællerne på Christiansborg.
»Hvis man ønsker at droppe Ring 5, så skal man kunne give et svar på den udfordring, man har med stigende trængsel på motorvejene. Det kan man ikke. Ring 5 er nødvendig, og jeg er ikke i tvivl om, at alle vil kunne indse det – måske ikke nu, men på sigt. Og så kommer man i en situation, hvor det er nødvendigt at gennemføre projektet med ekspropriationer, fordi man har opgivet arealreservationerne. Det vil bare gøre en Ring 5 dyrere,« lyder det fra Michael Ziegler.
På det helt lokale plan, vil en Ring 5 være en fordel for Høje-Taastrup Kommune. I forvejen tiltrækker kommunen rigtig mange virksomheder og arbejdspladser på grund af en god infrastruktur, og en Ring 5 vil kun styrke denne udvikling.
Urimeligt over for Vestegnen
Både lokalt og i Folketinget er Socialdemokraterne stærkt imod at droppe Ring 5 planerne.
»Droppes planerne om Ring 5 betyder det endnu flere timer med biler i kø, endnu dårligere trafiksikkerhed og endnu mere trafikstøj på Vestegnen. Enhver på Vestegnen kan pege på problemerne. Problemerne er særligt store på Motorring 3 og på de øvrige større gennemkørende veje. Næsten en tredjedel af bilerne på Motorring 3 er gennemkørende trafik, der ikke har ærinder i det tætte byområde inden for motorringen. Denne mængde af trafik kunne derfor med stor fordel flyttes til en ydre Ring 5,« siger Morten Bødskov (S), der er valgt på Vestegnen.
Han betegner forslaget om at opgive areal-reservationerne til Ring 5 som »useriøst« og »urimeligt« i forhold til Vestegnens problemer med trafikstøj og trængsel på de eksisterende motorveje.