Danskerne er vilde med butikskædernes tilbudsaviser, der fylder op i postkasserne som aldrig før. Og tilbuddene har afgørende betydning for manges indkøb.
Alene inden for handlen med dagligvarer flytter reklamerne indkøb for et tocifret milliardbeløb om året, viser to aktuelle opgørelser.
Det skriver Dansk Handelsblad.
Ifølge analysevirksomheden GfK er det hele 14 procent af dagligvareomsætningen – eller hvad der svarer til godt 18 milliarder kroner – der bliver brugt i supermarkeder og andre dagligvarebutikker som et direkte resultat af, at forbrugeren har set varen i en tilbudsavis.
Reklamebureauet Republica, der samarbejder med TNS Gallup i sine undersøgelser, rammer et lidt lavere tal – 12 milliarder kroner.
Den administrerende direktør i Republica, Kenneth Pedersen, mener, at kæderne har mere at tabe end omsætning her og nu, hvis ikke de hænger på i det ugentlige tilbudsavis-ræs.
– Ud over at få så mange af de milliarder, der er i spil, som overhovedet muligt, så er det også et spørgsmål om hver eneste uge at overbevise kædens egne kunder om, at de skal blive, hvor de er, siger Kenneth Pedersen til Dansk Handelsblad.
I første halvår af 2010 har 18 danske dagligvarekæder udsendt aviser med tilsammen over 16.000 siders tilbud – flere end nogensinde før.