Rådgiver: Brug kun elektronisk rejsekort i hovedstaden

Foto: Marianne Due
Det kommende elektroniske rejsekort er lige nu kun i drift hos særlige testkunder, som scanner deres kort ved den blå stander til højre i billedet ved rejsens begyndelse og afslutning. Først i løbet af 2012 vil rejsekortet blive landsdækkende, det er derfor betalingsanlægget længst til venstre i billedet fortsat er forseglet med en presenning.
Det kommende elektroniske rejsekort er lige nu kun i drift hos særlige testkunder, som scanner deres kort ved den blå stander til højre i billedet ved rejsens begyndelse og afslutning. Først i løbet af 2012 vil rejsekortet blive landsdækkende, det er derfor betalingsanlægget længst til venstre i billedet fortsat er forseglet med en presenning.

Alt for mange og for svære regler om takster sammen med forskellige transportselskaber gør det nærmest umuligt at indføre det elektroniske rejsekort i Danmark.

Det vurderer rådgiver Henning N. Jensen, fra betalingskort-rådgiverfirmaet Pluscon i Ingeniøren.dk

– Systemet er allerede så stort et kludetæppe, at det aldrig bliver en god, fremadrettet løsning.

Indførelsen af det elektroniske rejsekort er en opgave på 1,25 milliarder kroner. Opgaven gik til Thales og Accenture.

– Jo flere takstzoner, der er, jo sværere bliver det for computeren at finde ud af, siger Henning N. Jensen til Ingeniøren.dk og råder politikerne til at nøjes med elektronisk rejsekort i hovedstadsområdet og på intercity-strækningerne.