Politiet laver kampagne mod tricktyverier i Nordsjælland

Nordsjælland er ramt af mange tricktyverier, og derfor såsætter Nordsjællands Politi nu en kampagne mod tricktyverier

Foto: Steen Tue Bjerborg

Knap en gang om dagen i gennemsnit har en borger i Nordsjællands Politikreds anmeldt et tricktyveri i det offentlige rum i årets første seks måneder. Det tal er for højt, mener Nordsjællands Politi og lancerer derfor nu en kampagne, der bl.a. skal minde borgerne om at dække deres pinkoder, når de betaler med kort.

Tricktyverier i det offentlige rum foregår nemlig oftest ved, at en eller flere gerningsmænd aflurer en persons pinkode i en butik, hvorefter gerningsmændene efterfølgende franarrer personens betalingskort og misbruger det.

Men hvis gerningsmændene ikke har koden til betalingskortet, kan de ikke hæve kontanter med det. Og derfor vil Nordsjællands Politi hjælpe borgerne med at huske på at dække pinkoden.

"Mange har svært ved at dække deres kode, da de føler, at de mistænkeliggør personerne omkring dem. Men det handler rigtig meget om vane. Har du først vænnet dig til at skjule din pinkode med hånden, så tænker du ikke længere over det," siger vicepolitiinspektør ved Nordsjællands Politi, Finn Bernth Andersen.

Politiet har derfor udviklet en række materialer, som de i samarbejde med udvalgte supermarkeder i Nordsjælland vil uddele til borgerne ved supermarkederne, og hvor det vigtigste budskab er, at man skal skjule koden, når man bruger sit betalingskort.

Derudover lyder rådene fra Nordsjællands Politi, at man skal opbevare sit betalingskort og sin pung tæt på kroppen, for eksempel i en inderlomme, at man skal være særlig opmærksom på sine omgivelser, hvis nogen forsøger at aflede ens opmærksomhed, for eksempel ved at stille spørgsmål eller skabe forvirring omkring sig.

Og hvis man skulle blive bestjålet, skal man ikke løbe efter, men lægge mærke til tyvens udseende, råbe op og ringe til politiet på 1-1-4, hvorefter man hurtigst muligt skal kontakte ens pengeinstitut eller NETS og få spærret sine kort.