
Christian Schacht, Dagbladenes Bureau
Opelchefen Nick Reilly har redegjort for den forretningsplan, der skal drive Opel fremad og ikke mindst sikre en bedre økonomi. Ved hjælp af regeringslån på 2,7 milliarder euro skal virksomheden holdes i gang, indtil det forventede overskud indtræffer om to år. Det betyder også markante besparelser, med blandt en fabrikslukning, men også en hærskare af nye bilmodeller, hvoraf flere kan blive danskerfavoritter.
Reilly forventer, at lånene kommer på plads. Allerede på biludstillingen i Geneve i begyndelsen af næste måned ser vi en spritny Meriva, fulgt af en faceliftet Corsa, en Astra stationcar og den nye kassevogn Movano.
I 2011 kommer der yderligere en række modeller, hvor den mest spektakulære er den opladelige hybridbil Ampera. De to første år skal Ampera bygges i USA sammen med søsterbilen GM Volt, men senere vil Opel flytte produktionen til Europa.
I den fremlagte fremtidsplan bliver der lagt særligt meget vægt på alternative drivlinjer, og Reilly afslørede, at ingeniørerne arbejder på en anden opladningshybrid ved siden af Ampera, mens teknikerne ligeledes er ved at udvikle rene elbiler.
En af de små elbiler bliver baseret på Opels nye minibil, som skal konkurrere med blandt andre Fiat Panda og Ford Ka, og som kommer på markedet i 2012.
Nick Reilly forklarede også, at man nu vil tilpasse sig et mindre bilmarked. Blandt andet derfor lukker man en hel bilfabrik i belgiske Antwerpen.