
Nye Pisa-undersøgelser viser, at de danske elever er gennemsnitlige til problemløsning.
Samtidig klarer elever med anden etnisk baggrund sig dårligere end etnisk danske elever. Resultaterne kan ingen være tilfreds med, lyder det fra formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.
– Resultaterne viser, at de mange politiske initiativer for at forbedre folkeskolen slet ikke står mål med ambitionerne, siger Anders Bondo Christensen.
– Evnen til at løse problemer er en afgørende kompetence for, at eleverne kan klare sig godt i fremtiden – både i deres studie- og erhvervsliv og som samfundsborgere. Og det er helt afgørende for, at Danmark kan klare sig i den globale konkurrence, siger han.
Derfor er det langt fra tilfredsstillende, at danske elever klarer sig gennemsnitligt i Pisa-problemløsnings-testen.
Ud over den internationale undersøgelse, er der tirsdag også offentliggjort Pisa Etnisk, der tester elever med indvandrerbaggrunds kompetencer.
Her står det klart, at elever med anden etnisk baggrund klarer sig væsentlig dårligere end elever med etnisk dansk baggrund.
– Det er vigtigt, at alle elever uanset baggrund får gode kompetencer med sig fra skolen. Det er et fælles ansvar. Inden for de senere år er hver 10. lærerstilling blevet nedlagt, og når det nye skoleår starter har lærerne langt mindre tid til at forberede undervisningen.
Anders Bondo Christensen foreslår, at folkeskolens parter i fællesskab drøfter, hvilke politiske tiltag der skal til for at forbedre lærernes muligheder for at levere en velforberedt undervisning.
– Og hvordan vi sammen kan formidle den viden, vi har om, hvordan vi styrker undervisningen af elever med anden etnisk baggrund, siger han.