Nej til flere lokale S-togs stationer

Trafikstyrelsen tænder stopsignal for, at der kommer flere stationer, hvor de mange passagerer på Vestegnen kan hoppe på og af S-toget. Der er dog en åbning i Brøndby.

En ny analyse lægger ikke op til ændringer af S-togs stationer på Vestegnen.
En ny analyse lægger ikke op til ændringer af S-togs stationer på Vestegnen.

Skal der placeres en ny S-togs station ved Trylleskoven mellem Karlslunde og Solrød Strand? En ny station mellem Ishøj og Hundige? Mellem Brøndby Strand og Avedøre. Eller mellem Glostrup og Brøndbyøster? Idéer, som netop er blevet analyseret.

Trafikstyrelsen har set på, hvordan placering af stationer i hele landet kan optimeres – også på S-togs nettet. Som bekendt gennemskæres Vestegnen af to S-togs linjer. Den ene er linje A, der går mellem hovedstaden og Køge, og undervejs passerer stationerne Åmarken, Friheden og Avedøre i Hvidovre, Brøndby Strand, Vallensbæk, Ishøj, Hundige, Greve, Karlslunde, Solrød Strand og Jersie. Den anden er linje B, der går mellem hovedstaden og Høje Taastrup, og undervejs passerer Hvidovre, Rødovre, Brøndbyøster, Glostrup og Albertslund.

Trafikstyrelsen har set på, om der kan ske en optimering af stations-strukturen. Det kan være ved både lukninger og åbninger af nye stationer.

Og set med Vestegns-øjne er der ikke peget på ændringer.

Analysen tager afsæt i flere faktorer. Kan der skaffes mange nye passagerer til gavn for hele S-togs linjen, hvis der placeres en ny station? Hvad vil det koste at opføre og drive en station mere? Hvilke gener er der i form af længere rejsetid, fordi S-toget skal have endnu et stop?

Trafikstyrelsen har ikke overvejet lukninger af S-togs stationer på Vestegnen. Til gengæld er idéer til nye stationer blevet vurderet, og også hér er der ikke lagt op til ændringer.

I analysen indgår idéer om 13 nye S-togs stationer I Vestegnens område. Bortset fra én, så er alle blevet afvist.

Den ene, måske kommende S-togs station, der er behandlet særskilt i analysen, er ved Priorparken i Brøndby. Her er der en vis åbning i forhold til at placere en S-togs station – hvis ellers der sker en byudvikling i området.

En station ved Priorparken ville komme til at ligge mellem Brøndbyøster og Glostrup stationer, som der er næsten tre kilometer imellem. Ifølge analysen vil det ikke på nuværende tidspunkt være en gevinst at placere en ny station ved Priorparken. Blandt andet vil den tidsfordel, som stationens passagerer vil opnå, være markant mindre end tidsulempen for de gennemrejsende passagerer, der forsinkes ved et ekstra stop.

Til gengæld påpeger analysen, at hvis der sker en byudvikling i området ved Priorparken, som der er planer om, så kan det skabe grundlag for en ny S-togs station i området.