Det amerikanske legetøjsfirma Mattel solgte i andet kvartal næsten 50 procent flere Barbie-dukker end året før og opjusterer på den baggrund sine forventninger til hele årets salg.
Nu ventes salget for hele 2021 at stige med 12-14 procent mod et tidligere skøn på 6-8 procent.
Det oplyser Mattel i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for kvartalet tirsdag amerikansk tid.
I de tre måneder omsatte Mattel for 1,03 milliarder dollar. Det lå langt over analytikernes gennemsnitsforventning på 878 millioner dollar.
Salget af Mattels mest ikoniske brand, dukkeserien Barbie, er gået i vejret det seneste år, hvor mange børn under nedlukninger har skullet underholde sig selv derhjemme.
Desuden har Mattel gjort dukkerne mere forskelligartede med variationer af hudfarver og rollemodeller. Tidligere denne måned afslørede Mattel en dukke baseret på den japanske tennisstjerne og firedobbelte grand slam-vinder, Naomi Osaka.
– Det er mere end en dukke. Det er et kulturelt ikon, og vi vedbliver med at være kulturelt relevant, siger Mattels administrerende direktør, Ynon Kreiz.
Ifølge topchefen vil Barbie-programmer på streamingtjenesten Netflix samt en kommende film med den australske filmstjerne Margot Robbie i hovedrollen medvirke til at fastholde brandets popularitet.