Louisiana udstiller Picasso-keramik

Over 150 originale keramiske værker fra perioden 1947-1964 kan ses i udstillingen, der åbner 1. februar

Picassos originale keramiske arbejder – et særskilt, og måske knapt så kendt område i hans livsværk – præsenteres for første gang i et stort udtræk for det skandinaviske publikum.

Udstillingen 'Picasso Keramik' viser mere end 150 værker fra perioden 1947-1964.

Gennem årene har Louisiana haft samarbejde med Picasso-familien, og det er med støtte fra familien samt Picasso-museerne i henholdsvis Paris, Antibes og Barcelona, at det har været muligt at indsamle og sammensætte et bredt og tematisk udvalg af kunstnerens keramiske værker, skriver Louisiana i en pressemeddelelse.

Efter 2. verdenskrig vendte Pablo Picasso tilbage til Sydfrankrig, hvor han bor ved Middelhavet resten af sit liv.

Her indledte han et samarbejde med Suzanne og Georges Ramiés pottemagerværksted Madoura i Vallauris, som førte til en produktion af omkring 4.000 unikke keramiske arbejder.

Arbejdet i værkstedet med de ældgamle teknikker inspirerede Picasso til at udforske og eksperimentere med former og dekorationer fra mere end 1.000 års forskellige og mere eller mindre forbundne middelhavs-kulturer.

Hans produktion spænder fra bemalinger og bearbejdninger af tallerkener, kander og fade, som allerede fandtes i produktion på Madoura, over mere skulpturelle objekter til arbejder, der tilfører værket en ekstra dimension ved at forbinde form og dekoration på helt nye måder.

Udstillingen, som vises i Louisianas vestfløj, er opdelt i en række tematiske nedslag i en løs kronologi, som tilsammen giver et indblik i de forskellige motiver og former, Picasso arbejdede med – samt de traditioner og inspirationskilder, han udforskede og kombinerede.

Picasso viste ikke interesse for selv at skabe keramiske former på drejeskiven. Han foretrak at tage udgangspunkt i de brugsgenstande, der allerede var i produktion.

I begyndelsen blev han især tiltrukket af store aflange fade støbt i hvidt lertøj. På dem afprøvede han i samarbejde med værkstedet forskellige keramiske teknikker til bearbejdning af overfladen, og 21 af disse fade kan ses i udstillingen.

Kvinden er et kendt motiv i Picassos værker, og især kvinder, som han havde et nært forhold til, var hans foretrukne modeller. Udstillingen viser talrige eksempler på, hvordan Picasso forvandlede keramiske brugsgenstande til menneskelignende figurer – eksempelvis ved at vende en vase på hovedet og bemale den på en sådan måde, at kanden fremstår som en buste af en kvinde.

Efter det første besøg i værkstedet i 1946 begyndte Picasso at undersøge de skulpturelle, æstetiske og tekniske muligheder for at forvandle keramiske enkeltdele til nye figurationer, og han nedfældede sine ideer på papir. I et lille kabinet på udstillingen vises et mindre udvalg af disse forberedende skitser.

Igennem hele sin karriere arbejdede Picasso med den klassiske genre stilleben, som han tilføjede en ekstra dimension med keramikken. På udstillingen vises vaser med blomsterbuketter i tråd med den hollandske tradition.

/jesl