
VORDINGBORG: Tre millioner danskere har en Facebook-profil, og Linkedin – det sociale erhvervsnetværk – er i voldsomt vækst. De fleste kender Facebook, Linkedin og Twitter, men der findes rigtig mange forskellige sociale netværk og platforme online, og det kan gøre det til noget af en jungle at finde rundt i. For hvad er sociale medier, og hvordan kan man som erhvervsdrivende bruge det aktivt i virksomheden til at skaffe flere kunder og øge salget?
Det blev der forleden sat fokus på ved et inspirationsmøde hos Lasse Ahm Consult i Vordingborg, hvor 32 lokale erhvervsfolk var samlet for at få en grundig introduktion til de sociale medier af konsulent i sociale medier, Søren Knudsen, fra firmaet soren-knudsen.dk.
– Væksten i brugen af sociale medier gør det nødvendigt for alle virksomheder – store som små – at have en aktive socialmedie-strategi. Det forventer kunderne, og hvis du bruger for eksempel Facebook på den rigtige måde, kan det give flere kunder og større omsætning, sagde Søren Knudsen på det velbesøgte arrangement i Vordingborg.
Det moderne forsamlingshus
Sociale medier er ifølge Søren Knudsen en samlet betegnelse for åbne online-netværk, som folk kan bruge til at få forbindelse med hinanden, dele holdninger og gode links, reklamere for egne tiltag, debattere og meget andet.
– Det er dialog og samtale, som var vi i samme stue. Det er et virtuelt mødested, en samlingsplads, et torv eller et forsamlingshus, om man vil, hvor den lokale befolkning mødes for at diskutere, udveksle synspunkter og ideer og vise billeder, forklarer mediekonsulenten.
Søren Knudsen fokuserede i sin gennemgang af Facebook og Linkedin meget på at gøre det enkelt og nemt for de tilstedeværende erhvervsfolk at komme i gang eller videre med at bruge medierne. først og fremmest ved at beslutte, om man vil benytte sociale medier som en del af virksomheden.
– Det gælder om at tage aktivt stilling til, hvordan virksomheden skal bruge sociale medier og til hvad, siger Søren Knudsen.
– Hvis der ikke er en plan og et mål, kan det være lige meget. Så udebliver effekten.
Nye målgrupper
Selvom det er forholdsvist nyt at tænke sociale medier direkte ind i ens forretning og virksomhed, er der allerede en del eksempler på virksomheder, der har oplevet stor vækst på grund af deres målrettede indsats på sociale medier. Det er især de yngre målgrupper, virksomhederne får fat i på den måde.
Der blev da også stillet mange spørgsmål undervejs, og interessen for emnet dokumenterer ifølge Lasse Ahm en parathed i mange lokale virksomheder til at få styr på de sociale medier og finde ud af, hvordan de kan bruge det i deres virksomhed.
– Mange af deltagerne sagde ved arrangementets afslutning, at de virkelig havde fået noget at tænke over – ting de skulle hjem og gøre noget ved. Og det var jo lige netop hensigten med vores inspirationsarrangement, slutter Lasse Ahm.