Omsætningen på bannerannoncer er steget en smule, svarende til otte procent, hos de danske netmedier i årets første halvår. Til gengæld er der tilbagegang på området "markedspladser", viser ny statistik fra Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM. I alt omsatte bannerannoncer for næsten en halv milliard kroner i halvåret.
– Det er godt at se, at bannerne holder sig på den positive side, når det gælder vækst. Det vurderer jeg som et udtryk for, at annoncørerne får effekt for deres investering, når de vælger at benytte bannere på nettet i deres markedsføring. Det er meget glædeligt i en periode, hvor medierne generelt har det hårdt, siger Christian Peytz, formand for FDIM.
Kategorien markedspladser består af jobannoncering, rubrikannoncer, telefonbøger på nettet og lignende. Her er der en tilbagegang på 24 procent i forhold til samme halvår 2008. Det skyldes især omsætningen på jobannoncer, der er halveret.
– Jobomsætningen hænger direkte sammen med antallet af udbudte job. Derfor kommer tilbagegangen ikke bag på os, siger Christian Peytz.