Levering til restauranter giver Dagrofa bedste resultat i 11 år

Sidste år endte Dagrofa med et overskud på 74 millioner kroner. Det er 30 procent mere end året før.

Levering til restauranter giver Dagrofa bedste resultat i 11 år

Sidste år endte Dagrofa med et overskud på 74 millioner kroner. Det er 30 procent mere end året før.

Foto: Free

På trods af buldrende inflation og stigende producentpriser formåede dagligvarekoncernen Dagrofa at komme ud af 2022 med sin bedste indtjening i 11 år.

Det fremgår af koncernens årsregnskab onsdag.

Koncernens forretning består blandt andet af dagligvarekæderne Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb.

Overskuddet landede på 74 millioner kroner, hvilket er 30 procent højere end året forinden.

Det skyldes særligt et andet forretningsben, nemlig Dagrofa Foodservice. Her leverer koncernen madvarer til hoteller og restauranter.

Det fortæller koncernchef i Dagrofa Tomas Pietrangeli.

– Hele vores driftsmodel er blevet mere effektiv, så vi tjener mere, på det vi omsætter, siger han.

Forretningsbenet har løftet omsætningen med næsten 700 millioner kroner til i alt 4,4 milliarder sidste år.

Derudover er grossistforretningen, hvor man har kunder som små kiosker og eksempelvis Wolt, vokset ganske meget.

– Vi har solgt mere til flere kunder, siger Tomas Pietrangeli.

Dagrofa har som mange andre dagligvarekoncerner været presset af høj inflation og stigende producentpriser hos leverandører.

Derfor har koncernen været nødt til at hæve priserne på dagligvarer med knap 15 procent i løbet af året.

På grund af langt højere producentpriser – mere end 21 procent – er det dog ikke noget, som koncernen har profiteret af. Faktisk tværtimod, forklarer han.

Samtlige dele af forretningen har været medvirkende til at løfte koncernens samlede omsætning til det højeste niveau i mere end et årti.

Sidste år omsatte koncernen for 18,8 milliarder kroner, hvilket er cirka en milliard kroner mere end året før. Det svarer til en stigning på omkring fem procent.

Det har kunnet lade sig gøre, selv om man oplevede, at kunderne var mere bevidste om deres forbrug, og at en faldende forbrugertillid fik danskerne til at spare.

Set i det lys er koncernchefen tilfreds med årets resultat.

/ritzau/