Intelligente biler og veje

En drøm for de fleste, men med tiden kan man godt forestille sig, at drøm bliver til virkelighed.

"I dag har vi allerede biler med sensorer, som automatisk kan styre bilen på plads i forbindelse med parkering, "siger chefanalytiker Søren Jensen, Instituttet for Fremtidsforskning.

"Der er også sensorer, som blandt andet advarer mod vognbaneskift, så intelligente biler findes allerede, og man kan godt forestille sig, at bilerne faktisk vil kunne køre selv."

"Sensorer kan måle afstanden til den forankørende, og ved hjælp af GPS-systemet vil bilerne kunne finde vej."

"Men det kræver ikke blot intelligente biler men også intelligente veje, og som det er i dag, kan vejene og bilerne ikke tale sammen."

"Jeg kunne forestille mig, at systemet med biler, der kan kommunikere med andre biler og med vejen, kunne indføres på motorveje. Men det er et problem, at det tager mange år at udskifte vognparken. Der vil for eksempel ikke være plads til en veteranbil på en intelligent vej," siger Søren Jensen.

Han forudser, at biler, der er mere skånsomme i forhold til miljøet, vil tage mere og mere over de kommende år.

Han regner med, at vi i løbet af de næste ti år i højere grad får mulighed for at kunne købe hybridbiler, som har både el og benzin/diesel som brændstof.

"Der kan gøres meget for miljøet, og vi har allerede teknologien."

"Det er for eksempel mange år siden, man i Malmø skiftede over til at køre med gasdrevne busser, der forurener meget mindre end dieselbusser, men det samme er ikke sket i København."

"Og for ti år siden udtalte man hos General Motors og Ford, at de i 2005 ville have biler på markedet, der kører på brændselsceller. Det skete ikke, men teknologien findes allerede. Problemet er, at biler med brændselsceller er dyre," siger Søren Jensen.