Fransk angreb i firmaklassen

Ny Citroën C5, som starter fra godt 300.000 kroner, klar med to typer affjedring til samme pris

Foto: Jens Overgaard

STILFULD

Livet er fuldt af valg. Og køberne af den nye Citroën C5 får et ekstra af de mere behagelige. I de mellemste udstyrstrin kan man nemlig vælge mellem den hydrauliske 3 Plus-affjedring eller en nyudviklet mere konventionel af slagsen med stålfjedre og støddæmpere til samme pris. Det betyder oversat til kroner og ører omkring 328.500 kroner for en 2,0 sedan med 143 heste, hvor Comfort-modellen byder på hydraulikken og Dynamique-versionen på stålfjedrene, som faktisk imponerede os ved den internationale præsentation for kort tid siden. Men det skal stå en prøve på danske veje.

Med startpris fra godt 303.500 for den mindste 1,8 liters benzin-sedan og 10.000 kroner mere for den mindste partikel-filter diesel, der hedder Hdi 110 FAP, ligner den nye C5 et rigtigt stærkt kort i firmabilsklassen. Ikke alene rammer priserne lige midt i feltet, designet er også stilrent som fransk arkitektur af bedste skuffe, tilsat en knivspids Audi-look. Det gælder ikke mindst stationcar-versionen, Tourer, der koster godt 15.000 kroner mere end sedan-modellerne.