Næstved Flyveplads gennemfører en historisk udbygning, og får plads til fire nye privatfly.
Cessna-flyveren blæser forbi på det sidste stykke af landingsbanen. En hare har netop taget flugten ud på den nærmeste mark. Den er i sikkerhed, mens pilot Søren Nielsen trækker flyet sikkert op mod vinden. Et af de ultralette fly er lettet få minutter forinden. Der er rift om den godt 423 meter lange grønne og nyslåede grønne landingsbane ved Stenbæksholm. Solen er med denne fredag formiddag, hvor også en pilot på jorden har travlt med at bygge hangarer.
Flyver til Aarhus
Kim Plaschke bor ved Dyves Bro, og han befinder sig på et stillads fem meter over jorden. Han har netop hentet sit fly i Ringsted og det skal meget gerne under tag, inden uger med tørke afløses af regn tæt ved kanalens udmunding i Karrebæk Fjord.
Plaschkes nye hangar er en af i alt fire, som Næstved Kommune har givet tilladelse til at opføre, og den mulighed har Plaschke taget. Fremover kan han flyve til Aarhus på en time.
Nabo-hangaren er også under opbygning. Det er formanden for Sydsjællands Flyveklub, der har base på flyvepladsen, Karl Langweiler, der er i fuld gang med at lægge tag på den krumme konstruktion. De nye hangarer er væsentlig højere end de gamle, hvoraf den ældste er en ombygget lade. I mange år har pladsen haft de fire gamle hangarer men nu kommunen har givet lov til, at de eksisterende hangarer moderniseres eller genopføres.
Formand for flyveklubben, Karl Langweiler, er meget tilfreds med muligheden for udvikling, og han oplyser, at flyvepladsen blev etableret i midten af 1960'erne. Starten på pladsens historie begyndte, da en lokal importør af hummer begyndte at flyve til Skotland for at hente dem hjem til Næstved, men der er hverken toldfri salg eller kontroltårn på Stenbæksholm Flyveplads, som den også kaldes.
Nysgerrige vil lære at flyve
Flyvepladsen er stadig stedet, hvor drømmen om at flyve tager sin begyndelse. Hangar-byggeriet kan ses fra landevejen, og det har ført et par nysgerrige på besøg.
Interesserede kan høre mere om pilotuddannelsen til de ultralette fly, som flyveklubben tilbyder.