Facebook som alternativ webshop

Foto: Freja Czajkowski

– Vi forsøger at servicere vores online kunder lige så godt som vores fysiske, fortæller Sanne Lousdal, indehaver af Sannes Broderi og Strik på Taastrup hovedgade.

I stedet for at oprette en almindelig webshop har hun satset på at lave en facebookprofil til sin butik. Her har butikken 2466 venner og 331 følgere.

– På en almindelig webshop klikker man bare varen hjem. Men på Facebook kan kunderne samtidig spørge ind til eksempelvis farve, og vi kan vejlede, om de skal gå en størrelse op eller ned ved en bestemt strikkeopskrift, siger hun.

Derfor er hendes Facebookvæg også fyldt med spørgsmål som: 'Skal kanten forneden strikkes på pind 5 eller 3', 'vil du skrive, når du får noget hvidt velcro hjem' og 'hvordan bestiller jeg garn'. Og hver gang kvitteres spørgsmålene med et uddybende svar.

Ikke kun Taastrup-borgere

Derfor er det ikke kun Taastrup-borgere, som benytter sig af den gamle butik, som tidligere har været ejet af Sannes mor. Kunder fra hele landet bruger Facebook-siden til at købe varer hjem til deres kreative projekter.

På Facebook bliver de månedlige strikkecaféer også slået op. Et initiativ som melder udsolgt hver gang. På grund af populariteten holdes der tre caféer over to dage. Og selvom der kommer omkring 90 strikkere igennem, står der stadig mange på venteliste.

Her i sommermånederne har der været en pause, men i september starter caféen op igen.

– Tidligere forsøgte vi også at springe december måned over, men så kom der ramaskrig, griner Sanne, der synes det er fantastisk, at kunne holde strikkecaféerne på niende år.

Butikken arrangerer også hækle- og strikkekurser, for både nybegyndere og mere erfarne. Disse koster penge at deltage i, modsat strikkecaféerne, men er også udsolgt hver gang.