Villabyerne skriver den 6.-7. juni, at mange borgere i Hovedstadsområdet ikke ved, at de kan skifte elleverandør. Efter avisens opfattelse går disse borgere dermed glip af en besparelse.
Elmarkedet har været liberaliseret i fem år, og der er forskellige vurderinger af, hvor udbredt kendskabet til det liberaliserede marked er. Dansk Energi, elselskabernes brancheorganisation, har i efteråret 2007 således spurgt flere end 1.600 danskere om de ved, at de kan skifte el-leverandør.
Det siger 69 procent ja til. Det store flertal af kunderne benytter dog ikke muligheden, og det kan der være mange grunde til. En af dem er nok, at det kun er cirka 15 procent af den samlede elregning, elselskaberne kan konkurrere på. Resten af elregningen er moms og afgifter, betaling for transport af el mm.
DONG Energy hilser konkurrence velkommen. Konkurrence øger kreativiteten og dynamikken på markedet – og vigtigst – er til glæde for kunden. Vi er løbende i dialog med vores kunder, og det er afgørende for DONG Energy at være konkurrencedygtig og levere det elprodukt, der bliver efterspurgt.
Når kunderne spørger os til råds om elprodukter eller leverandørskift, opfordrer vi bl.a. til, at man ser på leverandørens samlede ydelse – hvordan er kundeservicen, hvordan er betalings- og kreditbetingelerne, er man bundet eller kan aftalerne hurtigt opsiges. Det er også et basalt råd, at man skal overveje, om elprisen er på vej op eller på vej ned. Spotpriserne i det nordiske elmarked er nogle af verdens mest svingende priser, fordi de afhænger af den øjeblikkelige udbud- og efterspørgselssituation. Tror man på, at priserne falder, kan man hos DONG Energy vælge et elprodukt, der følger prissvingningerne i det frie elmarked måned for måned. Hvis elpriserne derimod er på vej op, er det mest fornuftige at vælge et andet produkt, hvor prisen kan låses fast helt op til tre år.
Flertallet af kunderne vælger at få el fra vores forsyningspligtselskab, hvor prisen er reguleret via lovgivningen. Vi må i øjeblikket kun lægge cirka 4 øre per kilowatt-time oven i vores indkøbspris, og disse 4 øre skal bl.a. dække omkostninger til fakturering, kundeservice, en fortsat udvikling og markedsføring af nye produkter og vores fortjeneste.
Den nemmeste og mest effektive måde at reducere elregningen er dog at reducere sit forbrug. Hver eneste sparet kilowatt-time giver en besparelse på hele elregningen og ikke kun på 15 procent.
Lars Clausen
Koncendirektør, DONG Energy