Egmont-direktør lurer på digitale vækstopkøb

Egmont har økonomiske muskler til at udvide forretningen betragteligt. Digitale forretninger er i søgelyset.

Egmonts koncernchef Steffen Kragh er på udkig efter nye selskaber med digitalt vækstpotentiale.
Egmonts koncernchef Steffen Kragh er på udkig efter nye selskaber med digitalt vækstpotentiale.

Med en egenkapital på 5,6 milliarder kroner og en gældspost på et rundt nul er der masser af kapital i Egmont-koncernens pengetank.

I forbindelse med årsregnskabet for 2015 fortæller koncernchef Steffen Kragh, at pengene efter planen skal ud at yngle – hvis man altså kan finde egnede opkøbsmuligheder.

– Helt overordnet har vi fokus på stærkt indhold, enten ved at skabe det selv eller ved at købe indhold af andre. Det har vi gjort med Premier League-rettighederne i Norge og ved at overtage den norske del af Cmore.

– Men ellers kigger vi efter digitale vækstforretninger, hvor vi kan bruge vores kompetencer og vores kundebase til at accelerere væksten.

– Vi har det forgangne år skabt for 600 millioner kroner ny forretning, og det er primært digitale forretninger. Og ser man på vores e-commerce-aktiviteter, så regner vi alene i 2016 med at fordoble fra en halv til en hel milliard kroner, siger han.

Det digitale fokus betyder dog ikke, at investeringer i mere traditionelle medieselskaber er udelukket.

– Vi tilkøber også gerne til de bestående, klassiske forretninger, som hele tiden bliver udbygget.

– Vi har købt blade til, og biografforretningen udvides også hele tiden. Vi har åbnet biograf i Fields, vi har udvidet i Aalborg, og vi åbner snart i Køge.

– Men vi har fokus på de digitale vækstforretninger og måder at ramme de digitale forbrugere på, siger han.

Egmont ejer TV2 i Norge og har været nævnt som mulig køber af TV2 i Danmark.

Flere borgerlige partier er tilhængere af at privatisere tv-stationen, men Dansk Folkeparti vil i givet fald sikre, at stationens public service-forpligtelser bevares.