
Lars Dyrstrøm, formand for Tekniq-råd Hovedstaden ; Frank Jensen, medlem af Tekniq-råd Hovedstaden; Kurt Sjøholm, medlem af Tekniq-råd Hovedstaden.
Regionens installatører kalder det spild af tid og penge, at nye regler nu betyder, at deres varebiler skal indregistreres igen.
Regelrytteriet for selvstændige virksomheder når konstant nye højder. Det seneste eksempel er den nye godskørselslov, som betyder, at alle varebiler på over to ton nu skal indregistreres igen.
Derfor modtog installatører og andre håndværksvirksomheder i Region Hovedstaden og i resten af Danmark for nogle uger siden et brev fra Færdselsstyrelsen, som gjorde det klart, at omkring 300.000 varebiler – heraf over 120.000 alene i hovedstadsregionen, skal omregistreres inden den 1. juli. Samtidig skal virksomhederne sikre, at attesten altid ligger i bilen. Ellers vanker der bøder.
De nye regler er et forsøg på at styrke indsatsen mod social dumping og snyd indenfor transportområdet. Og det er jo fornuftigt nok. Men i Danmark er det altså kun omkring 11.500 varebiler, der bruges til at køre gods for andre.
Der vil med andre ord være tale om en masse administrativt bøvl – for både myndigheder og virksomheder – med et meget beskedent udbytte. I stedet ville der være meget mere fornuft i at bruge kræfterne på at kontrollere de virksomheder, der rent faktisk kører med gods i stedet for at skære alle varebilsejere over én kam.
Økonomisk er der også tale om en komplet unødvendig udgift. Det vil koste den enkelte varebilsejer mindst 100 kr. for hver bil – og formentlig mere, hvis bilerne er leasede, som er en løsning stadig flere virksomheder benytter sig af.
Det lyder måske ikke som noget voldsomt beløb, men sammenlagt er der faktisk tale om 28 mio. kroner. Dertil kommer udgifterne til administration og den tid, som virksomhederne skal bruge på at omregistrere alle deres varebiler. Tid, som kunne være brugt langt bedre ude hos kunderne.
Slutfacit er, at et tocifret millionbeløb bliver brugt til ingen verdens nytte og efterlader et indtryk af, at politikerne på Christiansborg helt har mistet følingen med hverdagen ude i virksomhederne.