DEBAT: Internt vikarbureau er en lappeløsning

Et internt vikarbureau i Hillerød Kommunes hjemmepleje adresserer ikke tilstrækkeligt det underliggende problem, som er mangel på fast personale, skriver Line Sofie Petersen. Arkivfoto
Et internt vikarbureau i Hillerød Kommunes hjemmepleje adresserer ikke tilstrækkeligt det underliggende problem, som er mangel på fast personale, skriver Line Sofie Petersen. Arkivfoto ©Sondem – stock.adobe.com

(Svar til Annette Rieva, næstformand i Omsorg- og livskraftudvalget, på hendes indlæg om kontinuitet i hjemmeplejen fra 8. oktober 2019.) Jeg giver Annette Rieva ret i, at det er vigtigt, at de borgere, der modtager hjemmehjælp, oplever kontinuitet i den service, de modtager fra kommunen. Jeg undrer mig over, at man ser så positivt på et nyoprettet internt vikarbureau, i stedet for at anerkende at kommunens medarbejdere i hjemmeplejen er pressede.

Jeg mener, at et internt vikarbureau kan være en nødvendig lappeløsning, men stadig en lappeløsning der ikke tilstrækkeligt adresserer det underliggende problem (mangel på fast personale).

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man har set på trivslen blandt personalet og på, hvad der skal til for at fastholde de dygtige, fastansatte medarbejdere i hjemmeplejen, for de er da kernen i en pleje af høj kvalitet og med stor kontinuitet. Alt andet lige giver det da en større oplevelse af kontinuitet, at borgerne bliver mødt af den samme dygtige fastansatte medarbejder, end hvis de møder en gruppe af forskellige interne vikarer.

Det bekymrer mig, at man antyder, at de flere og mere komplekse plejeopgaver, der kommer i kommunerne i fremtiden, skal løses af bl.a vikarer.

Jeg håber, at man har andre planer for at løfte den opgave end det interne vikarbureau.