
I en hidtil uset grad lægger Danske Banks ledelse sig nu fladt ned og erkender, at banken har været for arrogant over for kunderne, skriver RB-Børsen.
Siden tidligt på sommeren har banken på sin hjemmeside åbnet for, at kunderne kunne sige deres mening om banken. Internt er det kommet som en stor overraskelse, hvor mange og hvor kritiske kundernes indlæg har været. Ord som grådig, fjern, uansvarlig og uigennemsigtig har været blandt kundernes reaktioner.
Direktøren for Danske Bank i Danmark, Henrik Normann, har personligt læst mange af de vrede indlæg igennem.
– Jeg vil godt være ærlig og sige, at jeg i starten blev lidt deprimeret. Jeg blev for eksempel irriteret over, at mange kunder ikke har forstået, at vi aldrig har haft salgsprovision i Danske Bank. Det blev jeg irriteret over de første syv gange, men når jeg så ottende gang læste, at det er det, kunderne tror, så blev jeg irriteret på mig selv. Så begyndte jeg at spørge mig selv, hvad det er vi har gjort fejl, siger Henrik Normann.
– Vi må erkende, at vores set-up, det vil sige den måde vi har talt til folk, og den oplevelse folk får, når de kommer ind i vores filialer, tilsammen har skabt en opfattelse af, at vi er arrogante, fortæller Henrik Normann, der tilføjer, at banken billedligt talt "vil løsne slipset lidt".
Selverkendelsen i Danske Bank har udmøntet sig i initiativet "Bedre Bank" med 23 initiativer, som skal styrke banken, når det gælder områder som ansvarlighed, nærvær og gennemsigtighed.