
Sundhedsplatformen blev onsdag ramt af en »prop«, der gjorde, at personalet i syv timer ikke kunne bestille og få svar på blodprøver og røntgen-undersøgelser. Det skriver DAGBLADET og Nordvestnyt.
I stedet overgik de til nødprocedure, hvor de måtte dokumentere med papir og pen og ringe, når de skulle bestille og modtage svar på blandt andet blodprøver, røntgen- og hjerte-undersøgelser med EKG.
– Det er dybt beklageligt, at det sker. Men vi har ikke fået nogen meldinger om, at nogen patienter skulle have lidt overlast under forløbet. Samtidig kan fik vi testet, at nødprocedurer virker, siger Preben Cramon, sundhedsfaglig chef i Region Sjælland, til aviserne.
Den øvrige del af Sundhedsplatformen fungerede som normalt.
Region Sjælland og Region Hovedstaden måtte dog i al hast sende mails ud til alle kommuner og praktiserende læger i Østdanmark med besked om, at også de skulle gå over til nødproceduren.
– Det betød eksempelvis, at man i hjemmeplejen og hos de praktiserende læger måtte ringe ind til de afdelinger, deres patienter blev udskrevet fra, hvis de skulle bruge oplysninger om patienten, siger Preben Cramon.
Da fejlen blev udbedret blev alle beskeder og svar ifølge Preben Cramon sendt af sted. som de burde i første omgang.
Nedbruddet i Sundhedsplatformen har tilsyneladende ikke givet personalet på sygehusene større udfordringer.
Avisen har været i kontakt med sygeplejerskernes fællestillidsrepræsentanter på sygehusene i Holbæk og Køge, der her til formiddag ikke havde hørt om tirsdagens problemer.
Men bortset fra det, fungerer #sundhedsplatformen jo næsten upåklagetligt… Eller… pic.twitter.com/gCBtE0CtjM
— Rune Thorsteinsson (@R_u_n_e_) 6. december 2017