Debat: Rødt, gult, grønt - start og så en sort røgsky

Jens Hansen, Farimagsvej 8. 2.tv., Næstved

Undrede mig for nyligt over, hvordan der kan komme så meget sort røg ud af en gul bus i Næstved.

Kørte bag busse men da der ikke var så megen vind i Næstved by, lykkedes det først at læse nummerpladen, da vi nåede til Karrebæksminde.

Forklaringen fandtes herefter på nettet. Bussen er gammel, over 17 år, med +1.600.000 km på bagen. Og uden partikelfilter!

Chaufføren og den ene passager, der sad inde i bussen, var meget heldigere, end de fodgængere der gik på fortovet eller stod ved stoppesteder, naboerne på ruten - og os der kørte bagved. Alle fik en ordentlig gang sort dieselrøg, inklusiv de mange kræftfremkaldende partikler, der som bekendt er i osen.

Efter den oplevelse undersøgte jeg flere af de busser der kører rundt i byen. De er gamle, mange over 10 - 12 år, og uden partikelfiltre!

Er Næstved blevet losseplads for gamle busser, der ikke ønskes hos vore, mere grønne, nabobyer?

Miljøproblemet er særligt slemt langs Farimagsvej, hvor +20 busser parkeres og på skift varmer op med stående morgengymnastik fra kl. 03.50 til kl. 06.20. Og netop under opvarmningen er udledningen af CO2, NOx og kræftfremkaldende partikler ekstra høj.

Ikke godt for by, omgivelser og naboer. Tag et kig på sneen under busserne, kulsort, klæbrig og giftig, (se foto).

Men, som en klog mand sagde: De fleste gasser og stoffer forsvinder heldigvis op i luften!

Er det blevet tiden at tage de større miljøproblemer alvorligt?

Måske en ide at bruge nogle af alle de grønne miljømuskler og bødeblokken på disse problemer, i stedet for at knække den lille pilerensningsmand i Klinteby?

Overser vi dette miljøproblem, fordi Næstved Kommune selv er aktionær i Movia?