Med milliardinvestering slipper man for op mod 10.000 lastbiler tværs over Sjælland

Når det regner på præsten, drypper det på degnen.

Sådan lyder et gammelt dansk ordsprog, men meningen bag det er stadig højaktuelt. Bare spørg på Vordingborg Havn, hvor man i disse dage høster de første frugter af andres succes.

Tirsdag ankom 4200 tons jord fra Kalundborg Havn, og det er kun tippen af jordbjerget. Vordingborg erhvervshavn kan som en del af et nyt samarbejde ende med at modtage hele 200.000 tons jord fra Kalundborg. Jord, som man mere end gerne tager imod på havnen på Masnedø, hvor de enorme mængder falder på et tørt sted i form af den aktuelle havneudvidelse.

Bygger som aldrig før

Kalundborg står midt i et regulært byggeboom. Det anslås, at der aktuelt foregår investeringer i industrien for sammenlagt 25 milliarder kroner. Heraf tegner Novo Nordisk sig for 17 af milliarderne senest med byggeriet af en finrensningsfabrik. Dertil kommer byggeriet af en ny Elgiganten og en stor Biltema. Det giver alt sammen betydelige mængder overskudsjord, som skal bortgraves og fjernes fra byggepladserne.

Derfor har man nu indgået en aftale med Norreco og M.J. Eriksson, der samarbejder om et nyttegørelsesprojekt, hvor overskudsjord bruges til at fylde op i den 200.000 kvadratmeter store havneudvidelse, der blot er den seneste i en række udvidelser af erhvervshavnen på Masnedø.

Letter presset på vejene

Det er en rigtig god idé at sejle jorden fra Kalundborg til Masnedø, for hvis man i stedet fragtede det på lastbiler, ville det alt i alt betyde cirka 5000 ekstra lastbiler på vejen til Vordingborg og 5000 ekstra tilbage igen, lyder meldingen fra de to havne.

- Vi letter presset på vejene, og vi sparer også CO2 på det, forklarer Jesper Kraft Andersen, der er projektleder på havneudvidelsen for Vordingborg Havn.

Undersøgelser har vist, at CO2-forbruget for en lastbil er væsentligt højere end forbruget for både små og store containerskibe, og derfor har Vordingborg Havn prioriteret at få hentet jord ind fra søsiden.

- Vi lavede et lille forsøg tidligere, hvor vi fik jord sejlet hertil fra København, og det fungerede rigtig godt, forklarer Jesper Kraft Andersen om baggrunden for det nye samarbejde med Kalundborg Havn.

Det er dog stadig et større logistisk arbejde at få så store mængder jord transporteret hele vejen fra Kalundborg til Vordingborg.

- Vi starter med at modtage 20.000-30.000 tons, så vi kan se, hvordan det går først, men potentielt er der op til 200.000 tons til os, forklarer han.

I pendulfart

Vordingborg Havn har allerede flere års erfaringer med udnyttelsen af overskudsjord. Via deltagelsen i EU Interreg projektet Dual Port har man arbejdet målrettet med at udvide havnen ved hjælp af overskudsjorden, og den nye etape 4 af havneudvidelsen vil udelukkende bestå af genbrugsjord.

- Rent samfundsmæssigt er det en god ting, fordi vi dermed undgår at bruge jomfruelige materialer, som der er mangel på, forklarer Jesper Kraft Andersen.

Han tilføjer, at man foruden det store samarbejde med Kalundborg også henter jord ind fra flere mindre projekter rundt om i landet. Der er blandt andet hentet jord fra Lolland-Falster, Slagelse, Korsør og København.

Den første sending fra Kalundborg er på cirka 4200 tons, der blev losset fra skibet Rix Munte i går, tirsdag. Herefter vil skibe på samme størrelse den næste måneds tid eller mere sejle i pendulfart non stop, indtil hele volumen er flyttet. Det forventes at være overstået omkring 6.-7. oktober.