Tre stop i timen er nødvendigt når man ser på byens udvikling

Høje-Taastrup: Den nye pendlertalsmand i Hedehusene Pendlerklub Nicki Wassmann Brøchner er allerede i gang med arbejdet, og i sin funktion som talsmand for pendlerne har han tre opgaver, som han vil prioritere.

Det drejer sig om flere afgange fra Hedehusene Station, bedre adgang for kørestole og barnevogne til midterperronen og køreplansændringer, så der bliver mere skiftetid på Roskilde Station, hvis man skal videre mod Ringsted.

Flere afgange

Lige nu er der to afgange i timen fra Hedehusene Station mod både Roskilde og København. DSB er ifølge en aftale med Transportministeriet kun forpligtet til at have et tog i timen i hver retning frem til aftalens udløb i 2024.

Men med to afgange i timen gør DSB faktisk mere, end de er forpligtiget til. Står det til Nicki Wassmann Brøchner, skal DSB dog forpligtes til endnu flere afgange til og fra Hedehusene i fremtiden.

– Lige nu skal de blot tilbyde et stop i timen, men de vælger at stoppe to gange. Hvis man ønsker at få flere personer fra bilerne over i togene, skal man konkurrere på fleksibilitet. Derfor skal der være tre stop i timen på Hedehusene Station fremover, siger Nicki Wassmann Brøchner og henviser også til, at Nærheden udbygges med i alt 8000 nye beboere.

– Tre stop i timen er nødvendigt med den udvikling, byen er i gang med, og man kigger på antallet af mennesker. Så den proces skal vi have påvirket gennem byrådet og transportordførerne på Christiansborg, siger han

Adgang til midterperronen

Tidligere har vi på redaktionen beskrevet problematikken med, at flere tog kører på midterperronen, hvor der er en besværlig adgang for kørestole og barnevogne, fordi der hverken er elevator eller ramper op til perronen.

Det kan man læse mere om her:

Den opgave er også på den nye pendlertalsmands liste over prioriterede opgaver.

Køreplansændringer

Selvom køreplanen K22 først lige er trådt i kraft i december 2021, så er er arbejdet med de kommende års køreplaner allerede i gang. Også dem har man som pendlertalsmand mulighed for at forsøge at påvirke.

Seneste køreplan betyder, at hvis man skal mod Ringsted og videre, skal man skifte tog i Roskilde, som bliver endestation, hvilket er en forværring, fordi man før kunne tage toget direkte fra Hedehusene til blandt andet Ringsted.

Men tiden til at skifte er kort, og derfor anbefaler Rejseplanen først toget efter, så man tror, at man skal vente på toget. Er man hurtig til bens, kan man dog godt nå IC-toget, der kører fire minutter efter Hedehusene-togets ankomst. Det får man bare ikke at vide i Rejseplanen, fordi det ikke er alle, der kan nå det, hvis man eksempelvis har stor oppakning eller kørestol med.

– Det er for kort tid til at skifte. Nogle kan nå det, men andre kan ikke, og samlet set er det en stor forringelse, når man heller ikke har et direkte tog fra Hedehusene. Det er ikke med ond vilje, at de gør det, men vi vil forsøge at få ændret det, siger Nicki Wassmann Brøchner.

Han har en fornemmelse af, at der bliver lyttet til pendlerne.

– Det er mit indtryk, at der bliver lyttet, for vi er jo kunder, der hver måned lægger tusindvis af kroner for at kunne køre med toget, så det er naturligt, at de lytter til os, siger pendlertalsmanden.

S-tog til Hedehusene

Med den nye infrastrukturplan, som blev vedtaget sidste år, er der S-tog på vej til Hedehusene i det næste årti. Det kommer til at gå ud over pendlerne, og selvom det vil være udmærket for borgere i Hedehusene, der for eksempel skal til nogle af de øvrige Vestegnsstationer, så vil S-tog ikke være lige så relevant for pendlerne til København på grund af de mange stop.

– Når man pendler, er man i sit eget space i toget og vil forstyrres mindst muligt. Nogle sidder måske endda og arbejder. Når der kommer S-tog, vil det muligvis betyde færre regionaltog, og det skal vi også italesætte, siger Nicki Wassmann Brøchner.

Foto: Jens Wollesen
Foto: Kenn Thomsen
Foto: Jens Wollesen
Foto: Foto Jens Wollesen