Om et år vil en chatbot tage telefonen i borgerservice

SERVICE Ringer man til Furesø Kommunes borgerservice i 2024, vil det være chatbotten Muni, som vil svare og hjælpe på vej.

Det er i hvert fald ambitionen for et fælles callcenter med deltagelse af 39 kommuner, som skal hjælpe borgere med selvbetjeningsløsninger, straksafklaring og overblik over det offentlige Danmark.

”I starten hjalp vi hinanden på tværs af kommuner med at besvare opkald uden for åbningstid, men i 2020 lancerede vi chatbotten Muni på store dele af kommunens hjemmeside. Her kan borgerne skrive spørgsmål og få svar retur fra chatbotten,“ fortæller borgerservicechef Marianne Riis Søborg i en pressemeddelelse fra Furesø Kommune.

“På den måde opstod tanken om at opgradere Muni, så den kan svare borgerne ikke alene på skrift - men også i tale,” fortsætter Marianne Riis Søborg.

Nu får Muni en stemme

Så nu skal chatbotten have en stemme, og Den Digitale Hotline er p.t. i gang med at blive klogere på, i hvilke tilfælde robotten kan hjælpe.

Furesø Kommune håber på at kunne sætte robotten til at besvare telefoner i foråret 2024, men det afhænger af udviklingsprojektet. Og så vil man kunne få hjælp af Muni 24/7 på både hjemmeside og telefon.

”Vi tror på, at Muni i skrift og tale samlet set kan komme til at dække 40 procent af alle borgerhenvendelser, som Den Digitale Hotline får i 2024,” lyder forventningen fra Marianne Riis Søborg. jesl