HTX-elever sparrer med Mærsk

Der er brug for maskinmestre alle vegne - og specielt hos Mærsk Line. Containerskibene vil ingen steder uden en fungerende maskine. Og kaptajnen sejler ingen steder uden kaffemaskinen virker!

Derfor fandt både skoler og Mærsk det oplagt at indgå et samarbejde, der skaber praktisk erfaring til eleverne.

De snart færdige HTX'ere har på tredje år faget Virksomhedskommunikation, og det er her opgaven fra Mærsk er kommet ind på skemaet.

Det skal gøre uddannelsen endnu mere attraktiv for HTX'erne, som snart har alle de værktøjer der skal til, for at kunne studere videre til maskinmester.

Imponerede dommere

Dommerpanelet kunne lide, det de så. Forslaget er, at Mærsk i endnu højere grad skal satse på de sociale medier og TV, når budskabet skal sælges til de potentielle nye maskinmestre. Men hvor mange ville gå ud at skrive kontrakt med en storproducent af reklamespots, så ville holdet fra ZBC det anderledes. De foreslår nemlig, at man søger lokalt og hjælper iværksættere samt nye producenter i gang ved at vælge dem til opgaven.

Spørger man dagens hovedpersoner, så var det sværeste at skaffe den gyldne idé.

- Det sværeste var helt klart at lave opgaven, for det var svært at komme op med ideerne, forklarer Adrian Andersen, mens Andreas Møller påpeger, at gruppen løste problemet ved at diskutere og brainstorme.

De endelige vindere er endnu ikke fundet - de to øvrige klasser i finalen er fra Vejle Tekniske Gymnasium og HTX Lillebælt i Fredericia.

Adrian, Andreas, Frederik og Mikkel finder i løbet af den næste uge ud af, om de har vundet.

Læs mere i DAGBLADET.