Ildfluer med ansvar

Otte unge fra Taastrupgaard og Gadehavegård i Taastrup har lært at slukke brand og give livreddende førstehjælp. Det var en rigtig hård uge, hvor de unge kom tæt på lokale brandfolk og fik øget respekt for deres arbejde.

»Det var sjovt og udfordrende. Nogle gange var det så hårdt, at vi var lige ved at falde om - vi svedte i hvert fald meget. Og så var det også stressende. Altså bare ti sekunder, når man skal af sted i brandbilen, kan betyde forskellen på liv og død.«

Snart 13-årige Ayman, der går på Selsmoseskolen, og 15-årige Samet, der går på Gadehaveskolen, var blandt de otte unge, som netop har afsluttet uddannelsen til »Ildfluer«. De har været gennem en hård uge sammen med lokale brandfolk på Østsjællands Beredskabs station i Taastrup. Undervejs er de blevet udfordret fysisk og mentalt - og har også rykket sig personligt.

Både Ayman og Samet lægger også vægt på, at de i løbet af ugen har mødt en masse nye mennesker, og at det har været godt at lære mere om at arbejde sammen.

»Brandfolkene tog rigtig godt imod os. De var venlige og imødekommende,« fortæller de to drenge, som i dén grad har fået øget respekten for det arbejde, som brandfolkene udfører til daglig. Blandt andet det fysiske element.

De otte unge, der nu har fået diplom på, at de har gennemgået uddannelsen til ildfluer, har i løbet af ugen slukket ild, reddet en person ud af en forulykket bil, har kravlet rundt i røgfyldte gange, lært at yde førstehjælp, har rapellet, har været oppe i den høje brandstige - og meget mere. Det har været fysisk og mentalt krævende, og samtidig har de unge udviklet sig. Den første dag var de lidt fnisende og forsigtige, men de blev hurtigt mere sikre og tog både ansvar og initiativ.

Som afslutning på forløbet holdt ildfluerne og deres instruktører fredag eftermiddag opvisning på brandstationen i Taastrup. Et stort antal kammerater, forældre og familie så, hvordan de unge fik slukket brand og gav førstehjælp.

Først lød alarmen. Ildfluerne spænede hen til brandbilerne - for de har lært, at hvert sekund tæller. For fuld udrykning gik turen til opvisningspladsen, hvor ildfluerne modtog besked om, hvad deres opgaver på ulykkesstedet var.

»Sæt i gang,« lød ordren. Og ildfluerne tog ansvar; rullede brandslanger ud og fik dem koblet til brandhanen. En person blev reddet ud, og ildfluerne gav førstehjælp.

Alt lykkedes, og der var klapsalver fra tilskuerne.

Bagefter fik hver enkelt ildflue sit diplom, og der var mange rosende ord.

»Det var helt vildt imponerende at se jer. Der var ro på jer. I gjorde det I skulle - I løste situationen,« sagde Høje-Taastrups borgmester, Michael Ziegler, som havde overværet ildfluernes opvisning.

I sin tale til ildfluerne fremhævede viceberedskabsinspektør Andreas Mejer fra Østsjællands Beredskab, at de med deres uddannelse dels er blevet en del af beredskabets fællesskab, dels har fået et ansvar.

»Det er et ansvar, som bliver liggende på jeres skuldre, og som også skal løftes fremover til hverdag,« sagde Andreas Mejer.

Med henvisning til, at ildfluerne ved, hvad de skal gøre i en akut situation. Enten hvis de ser en person, som falder om måske med hjertestop, eller hvis de oplever brand i deres lokalområde.

Ildflue-uddannelsen har eksisteret i Taastrupgaard i halvandet år. Det er første gang, at Gadehavegård deltager, og det nye hold ildfluer bestod af fire unge fra hvert af de to boligområder. Dermed blev der også opbygget venskaber på tværs. Samtidig kan det aktuelle ildflueforløb være starten på et øget samarbejde mellem de to store boligområder i Taastrup.

Formålet med ildflue-projektet, som også findes i blandt andet Ishøj, er at skabe relationer til de lokale brandmænd, som rykker ud de steder, hvor de unge bor.

Mødet med brandmændene giver de unge nogle positive rollemodeller og opbygger tilliden til myndighederne generelt - og på den måde kan projektet være med til at holde de unge væk fra kriminalitet.

Uddannelsen lægger stor vægt på teamwork og på at være en god kammerat, fordi man kan komme ud i farlige situationer sammen og potentielt skal hjælpes ad om at redde liv. Det er med til at modvirke mobning og giver de unge stærkere socialt sammenhold.