Elever styrede forsøg om hjernen

Hjalte og Jens er i gang med at bygge et signalstofmolekyle af plastikkugler, mens Jonas og August kæmper om, hvem der er bedst til at gribe kendamabolden, og Medina skal - med hænderne for ørerne - mundaflæse, hvilke ord Elin siger til hende.

Elins mund siger 'læderbælte' og 'vandmand', men Medina aflæser ordene som bussemand og vandmelon. Pigerne griner, og først efter nogle forsøg gætter Medina rigtigt, hvorefter pigerne snakker om, hvor svært det er at mundaflæse i forhold til 'bare' at bruge ørerne til at lytte med.

»Det sjoveste har været at gætte dufte og lave forskellige figurer af en lang slange, der kan bøjes på alle mulige måder,« siger Medina.

Sammen med 21 klassekammerater fra 5.z på Borgerskolen er hun på besøg på Taastrup Bibliotek for at deltage i undervisningsforløbet 'Hvem styrer din hjerne?' Det er i anledning af Forskningens Døgn, som er en årlig landsdækkende videnskabsfestival.

Eleverne skal i grupper af to lave fem øvelser ved fire temabaser, så de lærer, hvordan nervesystemet og hjernen fungerer. Temabaserne handler om 'nervecellen og nervesystemet', 'hjernen og læring', 'reaktionshastighed og musklerne' og endelig 'sanser'. Med hjælp fra postkort og instruktioner på tablets går 5.z til forsøgene med krum hals.

»Det er sjovt at se forskellen på piger og drenge. Pigerne er meget strukturerede i deres tilgang til forsøgene, mens drengene bare kaster sig ud i det. Alle går virkelig op i det, koncentrerer sig om opgaverne, og jeg skal bare lige sige, at nu går vi i gang igen, så sidder alle på deres pladser. Det er dejligt, at de er så vilde med forsøgene,« siger bibliotekar Lise Scheving Nielsen.

Sukkertrangen styrer

Sammen med bibliotekar Ann Linder Pedersen står hun for dagens arrangement, der gentages med en række andre klasser i løbet af ugen. På Gadehavebiblioteket har adskillige klasser også forsøgt at finde ud af, hvad og hvem der styrer deres hjerner.

Ved et af forsøgene er det helt klart sukkertrang, der styrer August. Han og makkeren Jonas skal slikke sig om munden og derefter dyppe læberne i sukker. Dernæst skal de se, hvor længe de kan holde ud at have sukkeret på læberne uden at slikke det af. August klarer 1,10 minutter, mens Jonas opper sig med to minutter.

»Det er meget svært at lade være med at slikke sukkeret af, for jeg vil så gerne have sukker,« siger August med et grin.

Klassekammeraten Alexander har derimod ingen problemer med at holde tungen væk fra de sukrede læber i over en halv time.

»Det føles, som om man kan have det på hele dagen,« siger Alexander, inden han går videre til næste opgave sammen med sin makker Oliver.

Eleverne skal bl.a. bygge nerveceller af Plus Plus minibrikker, udfordre deres hukommelse i en slags huskespil og se, hvor længe de kan sidde musestille i lotusstilling. På den måde lærer eleverne på en sjov og anderledes måde en masse om, hvordan nervesystemet og hjernen fungerer. Nyttig viden, når de i næste uge skal undervises om kroppen i faget natur/teknik.

Muligvis vejer vores bløde hjerne ikke mere end ca. fem pakker smør, men selv om den er lille, har den altoverskyggende betydning for os.