- Alle kan sætte prisen ned på flåede tomater

I oktober sidste år stod Lars Petersen over for et valg. Skulle han fortsætte som indehaver at specialvarebutikken Oil & Vinegar, eller skulle han prøve noget nyt. Valget faldt på det sidste, og ved årsskiftet kunne han sætte sig i stolen som ny købmand i Meny i Karlslunde.

Men selvom rammerne er nye, kender han faget godt. Lars Petersen er med egne ord født og opvokset i købmandsbranchen med en far, som gennem årene havde to forskellige supermarkeder: Favør i Haderslev og Gova i Charlottenlund. Her lærte han meget af faderen - i særdeleshed hvordan man behandler kunderne.

- For mig er en købmand en, som er i butikken og delagtiggør sig i lokalsamfundet. En, som man kan spørge, om man kan få nogle specielle, franske svesker med sten hjem. En, der er til stede, giver service for kunderne og kan få sine medarbejdere til at gøre det samme, fortæller Lars Petersen, der arbejdede mange år i branchens bagland på Dagrofas kædekontor, centralindkøb og markedsføring.

Mad og medarbejdere

Sin debut som egentlig købmand fik han, da han for godt 10 år siden overtog faderens butik i Charlottenlund. En butik, som han havde i seks år, inden han kastede sig over hvervet som indehaver af specialvareforretningen Oil & Vinegar, som er del af et franchise-koncept, og som han havde i skiftende storcentre, blandt andre Field's og Waves.

Det, som han så i konceptet, var blandt andet muligheden for at arbejde med delikatesser og varer af høj kvalitet. Noget, som han savnede i købmandsbranchen - lige indtil Meny kom på banen i efteråret og afløste Superbest- og Eurospar-butikker over hele landet.

Det gav ham lyst til at vende tilbage til det fag, som han var opvokset i.

- Meny skulle være en butik med fokus på mad og medarbejderne. Der skulle fokus på, at medarbejderne ydede en ekstraordinær indsats over for kunderne og inspirerede dem. Det er jo lige i min ånd. Det er det, vi kan. Det er det, vi skal med vores butikker, forklarer Lars Petersen.

- Vi prøver at friste kunderne med andet end bare ugens tilbud - som selvfølgelig også er der - vi prøver at give dem nogle oplevelser. Alle kan sætte prisen ned på flåede tomater.

Kræver initiativer

Der ligger nogle faste rammer i Meny-konceptet, som blandt andet siger, at de enkelte butikker skal følge kædens markedsføring og have tilbudsvarerne hjemme. Det ligger også fast, at der skal afholdes arrangementer i butikken, men præcis hvordan man løser opgaven, er i høj grad op til den enkelte, fortæller Lars Petersen.

Han har allerede afholdt flere arrangementer, og i februar markerede butikken blandt andet finalen i den amerikanske Superbowl med store bøffer og burgere. På Valentine's Day kunne man være heldig at finde en ring, hvis man købte en af bagerens særlige kager, og hver fredag eftermiddag kan kunderne møde en vin- eller spiritusleverandør, som står og skænker ud op til weekenden.

- Det kræves, at man er aktiv og kommer med initiativer. Jeg ville ikke være i en af kæderne, hvor man bare er ansat og fylder varer på hylderne, siger Lars Petersen, som også har planer om at engagere sig i det lokale liv ved at sponsorere sportsforeninger. For eksempel er der allerede lavet en aftale med petanqueklubben i Karlslunde.

Privat bor Lars Petersen i Greve Landsby med sin kone og to ud af de fire børn, som de til sammen har. De to ældste er flyttet hjemmefra.