Leg gør barnet livsdueligt

Lea Herdal, byrådsmedlem, Alternativet

På sidste byrådsmøde vedtog Byrådet "Fælles børne- og læringssyn i Allerød Kommune" gældende for børn og unge fra 0 - 18 år.

Jeg stemte imod. Jeg mener, at vi sender et helt forkert signal, når godkender en politik, der handler om BØRNE- og læringssyn uden overhovedet at forholde sig til børns leg - ikke mindst leg i vuggestuer og børnehaver.

Leg er kilde til børns læring. Mon ikke de fleste af os har oplevet fascinationen ved at iagttage 9-mdrs. babyen, der koncentreret forsøger at få klodsen i putkassen? Eller den 1½ årige, der piller ved alting for at mærke og føle? De 4-årige, der leger rollelege. Legen er er ikke noget fjolleri uden nyttigt formål tværtimod. Legen er er vigtig for barnets identitetsdannelse og mulighed for at klare sig godt senere i livet. Børn udforsker og oplever sig selv, som personer, når de leger. Børnenes egen leg er det centrale og udviklende omdrejningspunkt i deres liv. Den form for leg skal stimuleres, ikke styres og den balancegang har danske pædagoger altid været eminente til.

Instruktionspædagogik f.eks. i form af bogstavindlæring i vuggestuer og børnehaver er papegøjeindlæring uden effekt på den lange bane: "Det er dybt ironisk, at den type tidlig indsats, som man tror, senere vil give bedre skolestart, fører til det helt modsatte resultat: Fremtidige kompetencer i matematik, natur- og sprogforståelse styrkes ikke, men forringes." (Dion Sommer, 2015, 75 - 76, Læring, dannelse og udvikling, Reitzel)

Vi skal værne om og understøtte børnenes frie leg for den er med til at skabe kreative og selvstændige mennesker.

Jeg er sikker på, at pædagogerne og medhjælperne i vores vuggestuer og børnehaver har forståelse og øje for legens betydning.

Den anerkendelse af legen skal også fremgå eksplicit af vores Børne- og læringssyn.

Leg er børns kilde til læring!