Spadestik uden lokal hovedperson

Korsør: - Der har været kæmpet for dem, næsten lige så længe, jeg har levet. Sagt af nuværende borgmester Stén Knuth (V).

- Det er blandt de to ting, jeg ikke nåede at få gjort færdig i min tid som borgmester. Sagt af tidligere borgmester i Korsør Flemming Erichsen (S).

Begge var sammen med en repræsentant for Vejdirektoratet og Liberal Alliances transportordfører Villum Christensen (MF) blandt talerne ved gårsdagens officielle første med gravko udførte borgmester-spadestik til de to østvendte motorvejsramper ved afkørsel 41/Tjæreby.

For pressens skyld!

Men så officielt var spadestik og taler så alligevel heller ikke. Sjællandske kontaktede efterfølgende formanden for Vemmelev Lokalråd Jytte Knuth, der om nogen har deltaget meget aktivt i den årelange kamp for at få politikerne til at finde pengene til ramperne, så Vemmelev kunne tilgodeses med bedre erhvervsudvikling og ikke mindst en trafikal aflastning af tung trafik gennem Vemmelev.

- Jeg er da skuffet over ikke at være inviteret med til denne glædelige begivenhed. Jeg håber naturligvis, at jeg får lov at deltage, når ramperne skal indvies, siger Jytte Knuth til Sjællandske. Et ønske hun ser ud til at få opfyldt.

- Det var ikke tænkt som et offentligt arrangement, men en lille markering af, at nu går arbejdet i gang for pressens skyld. Den store fest holder vi, når arbejdet er færdig. Vi skulle selvfølgelig have inviteret lokalrådet med, og jeg tør godt love, at lokalrådet er inviteret med, når vi indvier ramperne, siger centerchef Flemming Kortsen, center for teknik og miljø til Sjællandske.

2,2 meter bredere bro

Det er entreprenørfirmaet Arkil A/S, der skal bygge ramperne og gøre broen over motorvejen 2,2 meter bredere, så der bliver plads til venstre-svingbaner.

I alt er der regnet med en byggeperiode på 15 måneder fra nu, men ramperne ventes klar til at køre på omkring oktober/november i år.

Trafik over ramperne

Al trafik på motorvejen skal herefter ledes over ramperne, mens arbejdet med at gøre broen bredere foregår, for der må ikke samtidig køre biler under.

Slagelse Kommune betaler halvdelen af anlægsprisen på 25,6 mio. kroner. Staten den anden halvdel.

Det var tilbage i juni 2014, at et 25-årigt langt ønske om de østvendte motorvejsramper endelig blev medtaget i en trafikaftale mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Liberal Alliance, Venstre, Dansk Folkeparti, SF og De Konservative.

Flemming Erichsens andet ikke færdiggjorte projekt som Korsør-borgmester var i øvrigt Globen.