Parkeringssag vokser: Bilister raser i hobetal

Det er denne parkeringsplads, som rigtig mange bilister tilsyneladende overser er en handicapparkering. Alligevel nægter EuroPark at lave en mere tydelig markering. Foto: Jesper Bjørn Larsen

Som beskrevet i en tidligere artikel på sn.dk fik Stig Arnsel, Peter Kristiansen og Jette Jørgensen luft for deres frustrationer over EuroPark, der har givet dem bøder på 1.660 kr. for at holde bagved Netto på en handicapparkering, de ikke anede var en handicapparkering.

De tre er langt fra de eneste. På Facebook og i vores indbakke er det strømmet ind med henvendelser fra lidelsesfæller.

En af dem er politisk kommentar på Radio4, Thomas Larsen, der sammen med sin kone fik en bøde på den pågældende plads.

”Vi kunne selvfølgelig aldrig drømme om at stille os på en parkeringsplads for handicappede med vilje, og præcis som de øvrige bilister, du har talt med, var vi på ingen måde klar over, at vi havde parkeret forkert, for man ser simpelthen ikke skiltet, når man kommer ind og skal manøvrere på så lidt plads, og når skiltet ligner de øvrige skilte med generel information,” skriver Hellerup-borger Thomas Larsen til os. Og han tilføjer:

“Når Europark benægter, at der er problemer med skiltningen/afmærkningen af pladsen, er det en pinlig bortforklaring. For når bilister igen og igen tager fejl og ikke kan se, at der er tale om en p-plads forbeholdt handicappede, så har selskabet jo ikke gjort oplysningerne tydelige nok. Og når de alligevel fortsætter med at indkræve bøder, er der tale om en helt igennem elendig og uacceptabel forretningsetik.”

En anden er Claus Gregersen fra Charlottenlund. 3. december 2022 parkerede han på handicappladsen uden at bemærke skiltet. Han skulle et hurtigt smut i Netto, men der var åbenbart tid nok til at sætte den kostbare bøde.

“P-vagten havde ikke forladt stedet, så jeg gjorde ham opmærksom på, at jeg havde været væk i maksimalt fem minutter, da jeg anvender scan og betal og dermed ikke havde stået i kø, samt at skiltningen, efter min opfattelse var for lidt synlig. Svaret var, at han havde observeret i tre minutter, og at skiltet var udformet efter offentlige krav, ”så jeg kunne jo bare læse hvad der stod,“ skriver Claus Gregersen, der forgæves har klaget over bøden. Han tilføjer:

“Jeg har i forbindelse med mine seneste 10 parkeringer i området registreret, at der de ni gange var placeret biler uden handicapskilt i den omhandlede bås og de fleste gange påsat afgift. Der er stort set altid P-vagter til stede i området, og det er min opfattelse, at de specifikt står og venter ved handicappladsen.”

Erik Jepsen fra Gentofte, der fik en bøde på sin 78 års fødselsdag i november, har videresendt sin besked til Europark til os:

“Siden da har jeg på den samme P-plads set utallige biler med jeres gule seddel under vinduesviskeren. Ligeledes har jeg efterhånden nået at advare en hel del bilister, der er gået i jeres fælde og, lige som mig, ikke har set, at der er tale om et lille skilt med et handicapmærke og ikke et tydeligt mærke på selve p-pladsen, som man ser alle andre steder,” skriver Erik Jepsen, der understreger, at han ikke kunne drømme om at holde på en handicapparkering.

Han er ikke i tvivl om motivet bag EuroParks fremgangsmåde:

“Da Europark åbenbart helt bevidst ikke sætter dette mærke på selve p-pladsen, må man hermed konstatere, at denne parkeringsfælde er oprettet for at kunne skovle penge ind. I skulle skamme jer, at I udnytter de handicappede på denne uartige måde,” skriver Erik Jepsen, der også har klaget over sin bøde. Han har fået nøjagtig det samme svar fra EuroPark, som Claus Gregersen også har fået:

“Vi har nu gennemgået din sag og må meddele dig, at vi på baggrund af parkeringsvagtens observation fastholder dit kontrolgebyr. Det skyldes, at din bil var parkeret i en handicapbås uden at have et gyldigt handicapparkeringskort placeret synligt og let læselig i bilens forrude.”

TV2 tog sagen op

Villabyerne er ikke det eneste medie, der har taget sagen op. TV2 skrev fredag historien ’Bås danner ramme om et lokalt parkeringsopgør’. TV2’s journalist og kameramand var forbi pladsen i 50 minutter, og i den periode holdt fire mennesker på pladsen. Alle uden et handicapskilt.

Da det er en privat parkeringsplads, har Gentofte Kommune ikke hjemmel til at gøre noget, men Karen Riis Kjølbye (K), formand for Klima-, Miljø- og Teknikudvalget, har denne kommentar til Villabyerne:

“Jeg kan jo ikke blande mig i den aktuelle parkeringssituation, som varetages af et privat parkeringsfirma, men jeg ved, hvad jeg som politiker generelt ønsker for borgerne i kommunen. Og det er klar, tydelig og velbelyst skiltning, som er let forståelig og iøjnefaldende for alle borgere - noget som domstolene også mig bekendt lægger vægt på.”

Villabyerne har også henvendt sig til Salling Group - selskabet bag Netto - for at høre, hvordan de har det med, at der udføres parkeringskontrol af denne type ud for deres forretning. Vi har spurgt i hvor høj grad de frygter, at det kan have en negativ afsmitning på deres forretningsomdømme?

"Vi er kede af, at der er kunder som oplever udfordringer med parkering ved Netto på Gentoftegade. Derfor har vi nok en gang rettet henvendelse til vores udlejer, der ejer p-pladsen, for at sikre, at der kommer en god løsning,“ skriver Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i Salling Group.