Medieløbet sætter farten og priserne ned

Medieløbet skal være et løb for alle. Det er ambitionen for DGI, som derfor har sat priserne ned. Samtidig er farten også skruet ned. Den helt lange rute udgår i år, og der skal køres efter færdselsreglerne ude på ruten.

- Det er vigtigt for os at slå fast, at vi ikke har trafikontrol på ruterne i år, altså ingen marshalls på motorcykler eller Hjemmeværnet til at dirigere trafikken. Det betyder, at du ikke kan give den max gas, men skal følge færdselsloven og vise hensyn ude i terrænnet, siger idrætskonsulent i DGI, Bo Wacher.

Ambitionen er et bredere felt på de to motionsruter på 52 og 113 kilometer - og ikke et løb, der udelukkende henvender sig til mænd i stramtsiddende lycra på dyre carboncykler. Der er også nyskabelser på Familieruten, som i år er en kombineret cykel- og oplevelsestur. Der vil være indlagt lokale seværdigheder og gode historier langs den 22,4 km lange rute.

I år er priserne 60 kr. for Familieruten, Motionsruten på 52 kilometer koster 115 kr. og prisen for deltagelse på den længste rute på 113 kilometer koster 199 kr. Det er et kraftigt prisfald i forhold til tidligere år, hvor mange brokkede sig over at Medieløbet var for dyrt.

- Vi synes selv vi har fundet et passende prisleje og der vil stadig være forplejning på depoterne ude på ruterne, siger Bo Wacher.

Med prisnedsættelsen og et fokus på flere helt almindelige cykelmotionister er målet i år at nå op over 1.000 deltagere. Omkring 500 har foreløbig tilmeldt, og det er i følge Bo Wacher helt normalt, at folk først tjekker vejrudsigten inden de tilmelder sig få dage før løbet skydes i gang.

Medieløbet arrangeres i samarbejde med TV Øst, P4 Sjælland, Folketidende, Sjællandske Medier, Mærk Næstved, DGI og HG.