Anmeldelse og billeder: Klintens store drama

Jorden er en ældre dame på 4,5 milliarder år. Verdensarven Stevns Klint har eksisteret i omkring 66 millioner år, mens menneskeheden med sine syv milliarder individer kun har været med i et par hundrede tusinde år. Vi er kun en lille, ubetydelig parentes i klodens lange historie.

Et faktum, der er værd at huske på, når talen ind imellem falder på Jordens undergang. Det er muligt, at vi er godt i gang med at true vores egen eksistens med global opvarmning, klimaforandringer, rovdrift på de naturlige resurser og letsindig omgang med masseødelæggelsesvåben. Måske står den menneskelige civilisation over for sit endeligt i en overskuelig fremtid. Men Jorden som planet vil overleve, og nyt liv vil vokse frem i stedet for det, som går under.

Dommedagsprofeter har altid haft kronede dage, og perspektivet om livets foranderlighed får nyt liv i den spektakulære teaterforestilling: Klint 2, der torsdag aften havde premiere i den store pyramide i Boesdal Kalkbrud tæt på Stevns Klint. Det er den dramatiske historie om den store katastrofe, der ramte Jorden for 66 millioner år siden, da en meteor fra verdensrummet ramte vores planet og slog tre fjerdedele af alle levende væsener ihjel - blandt dem de frygtindgydende dinosaurer. Men som samtidig skabte grobund for nyt liv under disse forandrede betingelser, mens fossilerne fra fortidens uhyrer endte som en stribe fiskeler i kalklaget på Stevns Klint.

Ruren som fortæller

Det er fire år siden, at dette skelsættende vendepunkt i Jordens historie gjorde Stevns Klint til Danmarks første naturverdensarv - sammen med den danske del af Vadehavet. To år senere satte idealistiske sjæle et spektakulært teaterstykke op i den pyramide, som tidligere havde industriel betydning for kalkproduktionen på Stevns - det var her, at kalken fra bruddet blev tørret, inden den blev afskibet til sine modtagere.

Lyden af en verdensarv kaldte folkene bag forestillingen deres utraditionelle forestilling og postulerede dermed, at den gamle klint gemte på en historie, som den gerne ville fortælle i ord og toner. Historien bliver fortalt af ruren - det lille krebsdyr, der som ét af de få har overlevet Jordens omskiftelige liv gennem millioner af år beskyttet af sin skal, som den kun sjældent kigger ud af.

Forestillingen med dens dramatiske iscenesættelse og musikalske højder vakte i 2016 berettiget opsigt og blev året efter nomineret til en Reumert uden dog at vinde hæderen.

Den svære toer

En præstation, som det er svært at lave en toer af. Faren for gentagelse ligger lige for - men ikke desto vovede instruktør Lene Vestergård og komponist Birgit Løkke pelsen og varslede en version 2.0 af Klint. Efter premieren torsdag står det klart, at det var en rigtig beslutning.

For Klint 2 er ikke blot en gentagelse - det er en kunstnerisk forædling af et i forvejen spændende produkt. Ikke blot er scenen vendt rundt, så publikum denne gang sidder som i et traditionelt teater med 180 graders udsyn i stedet for det dansende scenegulv, der flød forbi i en ring rundt om publikum. Det giver et langt bedre overblik, og da lyden denne gang går klarere igennem, er det kun en gevinst.

Den største fornyelse er imidlertid, at lyden er akustisk i stedet for elektronisk. Bo Karbergs fænomenale verdensarvsinstrument Urklang står som et gigantisk monument midt på scenegulvet - 10 meter højt og bygget af naturmaterialer og nøje afstemte metalrør. Og naturtalentet Birgit Løkke stjæler i den grad opmærksomheden, når hun betjener det til lejligheden fremstillede instrument, hvis toner lyder fantastisk under Pyramidens høje apsis.

Koret under kyndig ledelse af Charlotte Muus Mogensen fylder ligeledes rummet ud, og solisterne får lov at folde sig ud med deres præstationer. Her er det umuligt at komme uden om Uffe Jonas, der får nakkehårene til at rejse sig med en fantastiske gengivelse af dinosaurernes dødsskrig. Det er så smukt og skræmmende, at det nærmest gør ondt.

Der er grund til at lykønske hele holdet og særligt instruktør Lene Vestergård med en vellykket forestilling, der fortæller Klintens dramatiske historie én gang til uden at kede på noget tidspunkt. Større satsning end Klint 2 kunne hun næppe komme op med her ved sit 40 års-skuespillerjubilæum.

»Klint 2« er udsolgt fredag, mens der er få billetter lørdag og søndag. Billetter koster 280 - 340 kroner (unge under 25 år halv pris) og købes på www.stevns-teater.dk.