Undgå at blive snydt af digitale svindlere

Digital svindel bliver stadig mere professionel, og desværre bliver mange - især ældre mennesker - snydt

Netsvindel Mange af os har prøvet at modtage en e-mail med besked om, at vi har vundet en stor lottogevinst - vi skal bare klikke på et link og måske indtaste vores kontooplysninger for at få gevinsten udbetalt.

De fleste gennemskuer heldigvis svindelnummeret. Det samme gælder, når en mand på gebrokken engelsk udgiver sig for at være fra Microsoft og tilbyder sin hjælp til at rette en kritisk fejl på din computer - hvis bare du lige vil udlevere din adgangskode og andre personlige oplysninger.

De IT-kriminelle bliver dog stadigt mere professionelle. I dag taler de ofte et fejlfrit dansk, og når de ringer, udgiver de sig ofte for at være fra din bank eller fra Nets. De er trænede i at skabe en hektisk situation - eksempelvis ved at fortælle, at nogen er i gang med at bryde ind i din netbank.

"Alt for mange, især ældre mennesker, bliver desværre narret til at udlevere personlige oplysninger som deres NemID adgangskode, engangskoder eller kort- og kontonumre", fortæller Jan Mølgaard, filialdirektør hos Nordea i Halsnæs. Han fortsætter:

"De kriminelle finder konstant nye måder at svindle på. Og samtidig forsøger bankerne, sammen med Nets, politiet og andre myndigheder, at beskytte vores kunder mod svindlerne".

Dette kapløb om at bekæmpe digital svindel rummer en god og en dårlig nyhed. Den gode nyhed er, at væsentligt færre danskere får misbrugt deres bankkort fysisk. Det skyldes i høj grad kontaktløs betaling, som gør det sværere for kriminelle at aflure PIN-koder og derefter stjæle og misbruge et kort.

Den dårlige nyhed er, at antallet af sager om svindel via telefon og e-mail stiger. Og her er vi tilbage ved eksemplerne fra tidligere, hvor borgere lader sig lokke eller presse til at udlevere adgangskoder til en fremmed over telefonen eller klikke på links i en e-mail eller SMS, fordi de bliver overbevist om, at afsenderen reelt ønsker at hjælpe.

Du kan mindske risikoen for at blive snydt ved at følge nogle enkle råd.

Udlever aldrig din NemID adgangskode eller éngangskode til nogen, der ringer dig op. Lav aldrig en overførsel, fordi nogen forsøger at overtale dig til det over telefonen. Læs altid teksten i en SMS eller i NemID nøgleapp, inden du bekræfter en betaling eller overførsel. Klik ikke på et link i en SMS eller e-mail, du ikke har bedt om. Sidst, men ikke mindst - Lad dig ikke narre af 'love scams' eller investeringsfup.

'Love scams' sker typisk ved, at 'en smuk kvinde' eller 'en mandig oberst' foregiver at have forelsket sig i dig via internettet. Efter en langvarig dialog kommer vedkommende pludselig i vanskeligheder og beder dig sende penge. Men gør det ikke.

"Følger du disse få, enkle råd, har svindlerne sværere ved at ramme dig. Og deler du rådene med dine børn, forældre eller bedsteforældre, kan du også hjælpe dem med at blive bedre beskyttet", lyder anbefalingen fra Nordeas filialdirektør Jan Mølgaard.

Du kan læse mere om digital svindel på nordea.dk. Det kan også være en god idé at downloade den gratis app 'Mit digitale selvforsvar', der fortæller om aktuelle forsøg på svindel. Bag appen står Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.

Hvis du får mistanke om, at du er blevet udsat for svindel, skal du straks kontakte din bank.