Ziegler føler sig snydt: Vi er blevet svækket

Høje-Taastrup: Ifølge borgmester Michael Ziegler (K) var man stillet i udsigt, at der fortsat skulle være fine forbindelser over Høje-Taastrup, hvis man skulle til eksempelvis Odense og Aarhus, selvom den nye bane over Køge blev åbnet i 2019.

Det er ikke tilfældet og to af konsekvenserne er, at det lige nu ikke er muligt at tage et lyntog uden stop til Odense eller et direkte tog til Aarhus fra Høje Taastrup Station.

- Vi har en god infrastruktur til København. Men vi er blevet svækket i retningen mod vest, og det er noget andet end det, vi blev stillet i udsigt. Vi var stillet i udsigt, at det ikke ville gå ud over os. Vi føler os snydt. Det har en betydning, og vi synes ikke, det er rimeligt. Vi og virksomheder i kommunen har investeret i tiltro til, at infrastrukturen ikke ville blive svækket, når den nye bane blev bygget, siger Michael Ziegler.

Sendt et brev

I efteråret sendte han derfor et brev til Folketingets transportordførere, hvor han udtrykte behov for bedre betjening.

“Jeg frygter, at forringelserne i togbetjeningen ikke kun går ud over Høje Taastrup’s vækstmuligheder, men også give færre passagerer til den kollektive trafik: Forringelser, kombineret med den aktuelle situation med aflyste tog pga. forskellige bane-renoveringer mv. vil gøre, at stadig flere vælger toget fra og bilen til. Det bliver svært at få dem tilbage i den kollektive trafik,” skrev Michael Ziegler i brevet.

Han har været i kontakt med virksomheder og borgere, der fortæller ham , at det er mere bøvlet at tage mod vest. Og i september mødtes han med virksomheden Auto It, der før har italesat problemerne, fordi deres medarbejdere fik længere rejsetid og skift fra Odense til Høje Taastrup Station. Det er ikke acceptabelt, siger Michael Ziegler.

– Det efterlader bogstaveligt talt nogen på perronen, og så må man finde nogle andre løsninger og kompromiser. Indtil for nylig har man kunnet køre direkte fra København over Høje Taastrup til Odense og til Aarhus med lyntog. Det kan ikke lade sig gøre i dag. Og det er ikke acceptabelt, fordi virksomheder har investeret som tiltro til, at de eksisterende togforbindelser blev bevaret, siger Michael Ziegler.

Han har modtaget et notat, som Transportministeriet har udarbejdet på baggrund af henvendelsen til ordførerne. Notatet redegør for passagerantallet, som retfærdiggør de færre gode forbindelse på den gamle bane.

Omvendt er nedlægningen af den direkte forbindelse til Aarhus en gene for 270.000 årligt rejsende og kun en forbedring for cirka 100.000 passagerer, der nu kan tage direkte til Esbjerg.

Kan ske noget i 2025

Der er dog håb i notatet.

“Det er fortsat planen, at den direkte togforbindelse mellem Høje Taastrup/Roskilde til Aarhus skal genindføres, så snart at der er kapacitet på Københavns Hovedbanegård, som særligt er hårdt ud-nyttet i perioden frem til 2025, hvorefter der forudses en lettelse,” lyder det i notatet.

Det henviser til, at der blandt andet kan være flere persontog over Storebælt, når Femern-forbindelsen åbner og kan tage imod en hel del godstog.

Michael Ziegler har læst notatet, som han kalder et systemsvar, selvom det bygger på saglige argumenter. Han mener, at der skal findes en løsning før 2025 og lover at holde fast i sagen.

- Vi slipper den ikke, og nu må vi overveje, hvad vores næste skridt er, siger borgmesteren.

Foto: Kim Rasmussen

  • Før den nye bane over Køge åbnede kørte der to intercity-tog og et intercity-lyntog i timen fra Høje Taastrup over Odense og til Jylland. Intercity-toget stoppede kun i Odense på vej mod Jylland.
  • Efter åbningen kører der kun et intercity-tog fra Høje Taastrup direkte til Odense. Det fortsætter til Esbjerg, og det er altså ikke muligt at tage et tog direkte til Aarhus eller Aalborg.
  • Skal man med et lyntog i dag, skal man enten tage til København H eller skifte i Odense.
  • I myldretiden er der dog indsat en række ekstra pendlerlyntog mellem Høje Taastrup og Odense, som har færre stop end intercity-toget, der kører en gang i timen.