En lækkert indrettet bolig sælger bedre end en tom bolig eller en møbleret bolig, der lige mangler det pift, der gør den attraktiv.
Man kan selv gå og bakse med at style sin bolig, men når det gælder f.eks. projektsalg i nybyggerier eller salg af ejendomme til erhverv, er det nemmere og mere effektivt at hyre professionelle til opgaven.
Det har boligforeninger, ejendomsmæglere og andre erhvervskunder erkendt.
De har fundet ud af, at Vosper boligstyling og fotografering er verdensmestre til at klare opgaverne.
Vosper boligstyling og fotografering har vækstet så flot, at de har modtaget Børsens Gazelle. Den lille figur vises stolt frem af indehaver Birgitte Vosper i virksomhedens kontor og lager på Roholmsvej i Albertslund.
På væggen i kontoret hænger en stor planche med fire ord, der er værdigrundlaget for virksomheden:
Stolthed. Ansvarlighed. Teamwork. Humor.
Chefen deler kontor med medarbejderne, og i forlængelse af kontoret er et kæmpe lager, der rummer alt fra små nipsgenstande, vaser og glas til tæpper, sofaer og reoler. Rekvisitter, der bruges til styling.
Vosper Boligstyling rykkede ind her i 2021, men virksomheden er stiftet i 2011.

Her begyndte eventyret
Eventyret begyndte rent faktisk i Montenegro, fortæller Birgitte Vosper:
”Min mand er englænder, og vi boede fem år i London, inden vi flyttede til Montenegro, hvor min mand fotograferede bygninger for ejendomsmæglere. Mange englændere og tyskere købte boliger der, og de manglede nogle til at indrette boligerne. Vi fandt ud af, at det kunne vi gøre. Vi tog færgen til Italien, besøgte det italienske Ikea og fyldte lastbilen med møbler, som vi indrettede boligerne med. Det var starten”, siger Birgitte Vosper.
”Så fik vi børn, og vi besluttede at flytte til Danmark. Jeg arbejdede på reklamebureau og min mand som fotograf. Men vi havde en drøm om at starte for os selv. Vi talte om boligstyling, og det var helt nyt herhjemme. Vi begyndte i det små og ordnede alting selv. Vi hyrede flyttefirmaer til det, og det var en stor udgiftspost. Desuden var det svært at finde flyttefolk, som også var indstillet på at indrette boliger og sætte billeder på væggene. Derfor købte vi vores egen flyttebil og fik et par faste folk ansat. Vi havde lager i Nybølle”.

Langt og sejt træk
Virksomheden vækstede langsomt.
”Jeg var sulten, og da jeg var med i mange netværk, var det stedet at styrke virksomheden. Vi fik samtidig et website og stiftede firmaet Busybees. Vi kørte rundt til mæglerne, og det var et langt og sejt træk i starten at prøve at overbevise dem om, at det var en god idé at få os til at style deres boliger”, fortæller Birgitte Vosper.
Der kom for alvor hul igennem, da virksomheden fik en kontrakt med Danmarks største ejendomsadministrationsselskab Deas.
”Vi gav en god pris på at style lejligheder for dem. Jeg ville bare have dem! Og det kickstartede både vores virksomhed og hele markedet for boligstyling herhjemme”, siger Birgitte Vosper.
I 2021 skulle posen rystes. Vosper flyttede til Albertslund, og boligstylisten Julie Klein blev ansat.
”Vi rykkede os væk fra guld og velour”, som Birgitte Vosper udtrykker det. ”Julie har en helt klar stil, og vores look ændrede sig, så det blev mere hørgardiner og naturlige materialer. Samtidig skiftede vi navn. Julie sagde: Busybees er et fint navn, men hvorfor ikke bruge jeres eget efternavn? Vosper er et godt navn, og det matcher bedre de opgaver der er for eksklusive kunder”.
Siden er det gået stærkt. Væksten er især kommet de seneste år, og nu kommer meget via anbefalinger – hvor det i starten var rent kanvassalg.
”Ingen andre på markedet har fat i styling af luksusboliger, som vi har”, siger Birgitte Vosper.
I dag er der et godt, fasttømret hold af dedikerede medarbejdere i virksomheden. Der er en flad struktur, og som Birgitte Vosper siger: ”Ingen her er noget uden de andre. Det er holdarbejde”.
”Hvorfor er vi lykkedes så godt? Jeg er en ildsjæl, der drømmer om det her og som elsker mit team. Der er en følelse af, at det her er noget vi har skabt i fællesskab”.
Sådan foregår boligstyling
Vosper kommer ud og gennemser boligen.
Målgruppen vælges
I samarbejde med kunden aftales, hvem målgruppen er, og hvordan boligen skal styles.
Stylingen udføres
Styling af boligen udføres efter kundens ønsker. Indretningsarkitekten har blik for detaljerne og har fokus på at inspirere de kommende købere samt give dem forslag og idéer til indretning.
Vosper tager billeder
Vosper fotograferer boligen efter stylingen samt udarbejder plantegning, så kunden får et ensartet look på sine projekter.
Kunderne
Kunderne er ejendomsudviklere pensionsselskaber, boligorganisationer. DEAS, Newsec, Gefion Group, EDC Projektsalg, Home Projektsalg og Danbolig Projektsalg er på listen over kunder.
Det er primært på Sjælland, der styles – men fremtidsplanerne er at få et lager i Jylland, så der lettere kan løses opgaver her.
Foruden rent fysisk boligstyling tilbyder Vosper Styling også virtuel styling. Det betyder, at en tom bolig kan photoshoppes møbleret, så den bliver mere attraktiv i et salg på nettet.
Jason Vosper står for den side af sagen, ligesom han også bruges til boligfotografering for bl.a. mæglere, ejendomsudviklere og private.
Foruden de to er der seks personer ansat i Vosper Boligstyling i dag.
Konjunkturerne arbejder for os
”De seneste år har været gunstige på boligmarkedet, og vi kan da godt mærke, at det ikke går så hurtigt lige nu”, siger Birgitte Vosper. ”Det er en hård branche, og der var et lille dyk i omsætningen sidste år. Vi er naturligvis meget afhængige af konjunkturerne i samfundet. Men tingene begynder at komme op igen u, kan vi mærke. Og som jeg plejer at sige: Konjunkturerne arbejder jo også for os. Når markedet er presset, er der ekstra brug for os til at style boliger og styrke et salg!”
Fremtiden handler ellers om at få lageret på plads og at få virksomhedens identitet fasttømret. Der skal optimere online og satses mere på tilstedeværelse på sociale medier.


